Kies als verantwoordelijke organisatie voor het programma en training sociale veiligheid. Zowel op individueel-, team- als organisatieniveau kunnen wij helpen met het verbeteren van de sociale veiligheid in zowel grote als kleine organisaties.
Wij faciliteren in cultuurontwikkeling en veiligheidsinstrumenten, als ook het coachen van het leiderschap op deze veiligheidsthema’s. Kies voor een cultuur waar onderling respect de norm is en onveiligheid geen issue meer is!
Training sociale veiligheid in organisaties in het kort
De training sociale veiligheid in organisaties bestaat, naast het intakegesprek, uit de volgende onderdelen die stapsgewijs en in (losse) modules kunnen worden gevolgd:
- Introductie training, veiligheidsscan en bewustwording.
- Organisatiecultuur & structuur.
- Leiderschap.
- Teamontwikkeling.
- Coaching.
Wat is sociale veiligheid?
Sociale veiligheid is een concept dat verwijst naar een situatie waarin mensen zich vrij en veilig voelen in hun sociale omgeving, zonder angst voor intimidatie, discriminatie, pesten, geweld, of ander onwenselijk gedrag. Het gaat hierbij om zowel fysieke als emotionele (psychologische) veiligheid.
Ongewenst gedrag op de werkvloer is niet alleen een actueel- en ethisch probleem, maar ook een directe bedreiging voor de bedrijfsresultaten. Het leidt tot ziekteverzuim, hogere uitval, ongewenst verloop en zelfs imagoschade. Maar waardoor komt dit? We denken het vaak te weten, ook binnen de eigen organisatie. Maar is dat ook echt zo?
In een tijd waarin transparantie en een gezonde werkomgeving essentieel zijn om talent aan te trekken en tegelijkertijd vooral te behouden, is actie hiertoe ondernemen geen optie meer, maar investeren in sociale veiligheid juist een noodzaak.
Hoezo ongewenst?
Ongewenst gedrag kent vele uitingsvormen. Van intimidatie en pesten, zoals collega’s belachelijk maken, kleineren, buitensluiten of zelfs tot en met dreigementen en vernederingen, zowel privé als in groepsverband.
Met de wereldwijde #MeToo beweging is seksuele intimidatie een zeer actueel thema: Ongewenste aanrakingen, seksuele toespelingen, ongepaste opmerkingen of het sturen van expliciete berichten. En vergeet vooral die ongepaste humor niet waarbij er grappen worden gemaakt die kwetsend of ongepast zijn. Humor wordt vaak ook als excuus om respectloos gedrag te verbergen door te zeggen dat het een grapje is.
Maar ook alle vormen van discriminatie, dagelijkse verbale agressie onderling (denk daarbij aan schreeuwen, schelden of herhaaldelijk afbrekende feedback zonder positieve en constructieve intentie). En nog maar te zwijgen van ‘machtsmisbruik’ vanuit het leiderschap!
Medewerkers die onderling roddelen en negatieve verhalen verspreiden over collega’s zonder hun medeweten; Gewoon elkaar eronder uit halen en in een kwaad daglicht stellen. Dit gaat zelfs zover dat er sprake is van actieve sabotage omdat we bewust informatie achterhouden die belangrijk is voor een ander.
En dit komt natuurlijk bij alle andere organisaties voor, behalve dan in die van jullie. Nee, het is al veel langer aanwezig dan dat wij denken. Alleen het is nooit bespreekbaar geweest in het openbaar. En daar is (gelukkig) verandering in gekomen.
Wat te doen?
Inmiddels zijn vele organisaties naarstig op zoek naar de juiste omgangsvormen. Bewust en onbewust zijn we bezig met de vraag wat nog wel of niet kan worden gezegd tegen elkaar. Vragen als: ‘Wat kan ik nog wel zeggen’ tot gedachten en ‘Ik zal er maar niets van zeggen’ om maar niet buiten de groep te vallen of om de boel op stelten te zetten. Hiermee komt de vraag naar voren: Wat is eigenlijk leidend binnen deze discussies en nodig voor een evenwichtig ‘nieuwe normaal’?
De rol van een passende (veiligheids)cultuur in het bevorderen van sociale veiligheid op de werkvloer is cruciaal. Een sociaal veilige cultuur omvat de gedeelde waarden en gedragingen om een omgeving te bieden waarin werknemers zich veilig voelen om zich uit te spreken en optimaal samen te werken.
Belangrijke elementen voor een sociaal veilige cultuur zijn het voeren van gesprekken omtrent gewenste waarden en gedragingen. Hierin is de groepsdynamiek, gedragen leiderschap en onderling vertrouwen bepalend voor succes.
Daarnaast is het bevorderen van meldingsbereidheid essentieel, zodat werknemers zonder angst incidenten kunnen rapporteren. Interventies om een veilige cultuur te bevorderen start met het gesprek hierover samen te voeren.
Leiderschap speelt hierbij een cruciale rol, waarbij leiders een voorbeeldfunctie vervullen en een ondersteunende omgeving creëren. Het is belangrijk om sociale veiligheid op de agenda te houden, te monitoren en veranderingen door te voeren op basis van een heldere aanpak.
Inhoud programma en training sociale veiligheid in organisaties
Met het programma en training sociale veiligheid in organisaties ondersteunen wij zowel op individueel-, team- als organisatieniveau. De training sociale veiligheid in organisaties bestaat uit de volgende onderdelen die stapsgewijs en in (losse) modules kunnen worden gevolgd:
Module 1: Introductie training, veiligheidsscan en bewustwording
- Scan voor vaststelling huidige situatie.
- Conclusies vanuit scan voor maatwerk introductie.
- Begripsbepaling en definitie (on)gewenst gedrag.
- Discussie, conclusies en acties (on)gewenst gedrag binnen eigen organisatie.
- Mogelijke vervolgstappen.
Module 2: Organisatiecultuur & structuur
- Vaststellen van huidige cultuur.
- Definiëren van de gewenste cultuur.
- Vaststellen wat goed gaat en wat beter moet in het dagelijks gedrag.
- Bepalen van wenselijk gedragingen.
- Inrichten van systemen en structuren omtrent sociale veiligheid die nodig zijn.
Module 3: Leiderschap
- Constateren en identificeren ongewenst gedrag.
- Bespreekbaar maken van ongewenst gedrag.
- Coachen naar gewenst gedrag.
- Monitoren en bijsturen van (on)gewenst gedrag.
- Zorgdragen voor borgen van gewenst gedrag.
Module 4: Teamontwikkeling
- Bespreekbaar maken van het ongewenste gedrag.
- Vergroten van onderling vertrouwen binnen teams.
- Begrip van elkaars gedrag op basis van DISC.
- Vaststelling van gewenste gedragsnormen.
- Verbeteren teamgedrag.
Module 5: Coaching
- Persoonlijke begeleiding in casuïstiek.
- Inzicht in eigen gedrag (DISC).
- Wat is het wenselijk gedrag?
- Wat heeft de medewerker nodig?
- Hoe assertiviteit te vergroten en grenzen t.o.v. een ander aan te geven.
Ook aan de slag met sociale veiligheid in jouw organisatie?
Maak dan nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Bel Patrick Schriel: 06-10327366 / Coen van den Akker: 06-83990060, of neem contact op per e-mail.