Coaching - Training - Teambuilding - DISC Expert

“Persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling voor mensen
en organisaties die investeren in zichzelf!”


Geïnteresseerd? Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

Ik ben zowel teamcoach, facilitator als teamtrainer. Dit doe ik voor grote en kleine organisaties in binnen en buitenland. Voor een buitenstaander lijken deze rollen sterk op elkaar, en soms is dat ook zo in de praktijk. Maar wat is nu precies het verschil? Alle 3 de rollen faciliteren teams op een verschillende manier. In dit artikel ga ik hier dieper op in.

Voor iemand die met DISC wil gaan werken kan het lastig zijn om het kaf van het koren te scheiden. Er zijn vele aanbieders van DISC en hoe selecteer je dan het profiel dat het beste bij jou en jouw organisatie past? Waaraan herken je nu een DISC analyse en DISC profiel van goede kwaliteit? Dit artikel geeft antwoord.

Erger jij je ook zo aan een ander, ben je heel erg boos, enorm verdrietig, verschrikkelijk teleurgesteld, uitzinnig blij, bijzonder bang of juist hopeloos verlieft? Of misschien maak je je wel heel veel zorgen? Let dan op, je emotie kunnen je waarneming ernstig vertroebelen. Mijn regel is: waar de meeste emotie zit, daar is ook het meeste werk te doen.

Teambuilding is een activiteit waar veel aanbod in is. Zo heb je aan de ene kant gezellige teamuitjes zoals bowlen of paintballen, en aan de andere kant meerdaagse survivaltochten waarin mensen worden uitgeput. Je kan als team gaan karten, schilderen of een training schaapsscheren volgen. Er is zoveel aanbod dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Maar wat is nu een echt goede teambuilding? Wil je een teambuilding met inhoud én resultaat dan heb ik een handige lijst samengesteld met 10 eigenschappen van een goede teambuilding. Dit zijn eigenschappen waar ik zelf, als coach en trainer, veel waarde aan hecht.

Afgelopen vrijdag ben ik door de redactie van EenVandaag gevraagd om in de uitzending mijn visie op de kabinetsformatie te geven, en dan met name over het gebruik van DISC bij het formeren van teams. In dit artikel wil ik verder ingaan op het samenstellen en formeren van teams, en hoe je DISC hiervoor kan gebruiken.

DISC is een uitstekende tool om te gebruiken in een commerciële omgeving. En hiermee bedoel ik niet alleen sales/verkoop, maar ook in iedere andere situatie waarin je met klanten te maken hebt. Of je nu accountmanager bent of servicemedewerker, als je de onbewuste drijfveren van je klant weet, dan geeft je dit een voordeel in de communicatie met, en bij het afstemmen op, de klant.

Het team als proces

Wanneer teams onvoldoende presteren en/of vast lijken te zitten is er zelden maar 1 oorzaak aan te wijzen. Het is vaak een opeenstapeling van aanleidingen en gebeurtenissen die ervoor zorgen dat de motor van het team niet meer soepel loopt. Het is dan niet alleen de samenwerking en communicatie in het team waar je naar moet kijken, maar vooral naar het gehele teamproces. Een team is nog het beste voor te stellen als een stel individuele tandwielen (teamleden + procesonderdelen) die in elkaar haken om gezamenlijk een resultaat neer te zetten. Haken deze tandwielen goed in elkaar dan loopt het mechaniek vlot en soepel. Is er een tandwiel dat beschadigd is, of niet goed inhaakt op de andere tandwielen, dan heeft dit grote gevolgen voor de rest van het teamproces.

Kiezen tussen gevoel en verstand is appels met peren vergelijken. De 1 is niet beter dan de ander, ze zijn even belangrijk. Gevoel en verstand zijn gewoon 2 verschillende ‘zintuigen’, net zoals je ogen en oren hebt. Juist door ze te combineren krijg je een veel beter beeld. Net als met zoveel andere dingen in het leven gaat het ook hier om de balans. Luister je alleen maar naar je gevoel dan kies je mogelijk impulsief, naïef en ondoordacht. Luister je alleen maar naar je verstand dan klopt de logica misschien wel, maar voel je er niets bij.

Als coach weet ik hoe belangrijk de DISC communicatiestijlen zijn voor de ‘klik’ tussen coach en coachee. Geen klik zorgt voor afstand en weerstand. Bij de juiste klik ontstaat vertrouwen en veiligheid. Bij leidinggeven is dit niet anders. Medewerkers die zich begrepen voelen reageren meer proactief dan reactief, zijn creatiever en presteren veel meer. DISC is hiervoor de tool bij uitstek, juist bij het coachen en leidinggeven. Iedereen heeft namelijk unieke kwaliteiten, talenten en karaktereigenschappen. Wanneer je mensen in hun DISC communicatiestijl aanspreekt haal je het beste in hen naar boven en bereik je beter resultaat.

Gedrag is voor een groot deel voorspelbaar. Aan de hand van iemands DISC stijl is met een grote mate van betrouwbaarheid te voorspellen hoe iemand onder druk zal reageren. DISC meet onze onbewuste voorkeuren in gedrag en communicatie (ons temperament) en zit zo diep in onze hersenen ‘ingeprogrammeerd’ dat we vaak niet door hebben dat we bepaald gedrag laten zien. Kijk en luister goed naar de verbale en non-verbale communicatie en je ziet en hoort welke DISC stijl iemand heeft.

1 2 4 5 6 7 8 33 34