Dit is een leuke en interactieve werkvorm om tijdens een DISC training in te zetten als intermezzo, of als er wat meer energie en interactie in de groep moet komen. Je gaat merken hoe creatief deelnemers zijn in het verzamelen, en soms zelf verzinnen, van spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen.
Kaartjes leggen is een erg leuke DISC werkvorm om te gebruiken aan het begin van een groepstraining waarbij iedereen zichzelf kan voorstellen. Het verbaast mij iedere keer weer hoe snel en gemakkelijk mensen in hun DISC stijl te herkennen zijn.
DISC is een behoefte model en in dit artikel wil ik hier wat dieper op in gaan. Onze basisbehoeften sturen namelijk voor een groot gedeelte ons gedrag, en misschien wel meer dan je in eerste instantie zou denken. Iedereen reageert namelijk anders op prikkels.
Tijdens de training effectief vergaderen vertel ik altijd dat een effectieve vergadering bestaat uit 2 cruciale onderdelen: effectief communiceren, én een goed vergaderproces/structuur. Een goede vergaderagenda en de juiste agendapunten zijn hierbij onmisbaar voor elke succesvolle vergadering. Nog te vaak is de agenda debet aan een vergadering die veel beter had gekund. In dit artikel vertel ik hoe je een agenda voor een vergadering creëert die wel werkt. Een goede agenda met de juiste agendapunten is de eerste stap op weg naar een succesvolle meeting.
Ben jij ook wel eens jaloers op anderen die schijnbaar 100% zelfvertrouwen uitstralen? En denk je dan, was ik ook maar zo? Jammer, want ik ga in dit artikel deze illusie doorprikken: 100% zelfvertrouwen bestaat niet! De waarheid is dat iedereen wel eens onzeker is, zeker de mensen waarvan je in eerste instantie denkt dat ze het niet zijn. Twijfels, angsten en onzekerheden zijn menselijke eigenschappen die we allemaal delen. Stel je voor dat je 100% zelfvertrouwen had en bij alles denkt “mij kan niets gebeuren”. Ik denk dat dit niet lang goed zal gaan. Steek met zo’n houding maar eens een drukke weg over.
Ik heb het voorrecht om minstens 3 leidinggevenden in mijn carrière te hebben gehad die voor mij bijzonder inspirerend waren en waar ik veel van heb geleerd: Danny, Arno en Mayu. Ik ben ze nog altijd dankbaar. Alle drie hadden hun eigen unieke en authentiek stijl van leidinggeven, maar wisten tegelijkertijd het beste in mij naar boven te halen, én talenten in mij te zien die ik tot dan toe nog niet bij mijzelf had ontdekt. Dit is voor mij één van de belangrijkste eigenschap die een goed leider moet bezitten: anderen laten groeien.
Goed leidinggeven is echter een kunst die gelukkig wel te leren is. Persoonlijk leiderschap is hierbij voor mij een absolute voorwaarde en emotionele intelligentie een goede zelfkennis zijn daarbij cruciaal. Goed leiderschap begint altijd bij jezelf.
Eén van mijn favoriete werkvormen tijdens een DISC teamtraining is de DISC landkaart, of DISCoveryMap® zoals hij officieel heet. Dit is een visuele representatie van het DISC model in de vorm van een fictief landschap. De DISC landkaart is in verschillende maten leverbaar, maar bij trainingen gebruik ik de grootste uitvoering die op de grond gelegd kan worden zodat je er ook echt met je team op kan staan.
Het DISC model is een geweldige tool die ik veelvuldig gebruik als teamcoach en trainer. DISC is laagdrempelig en geeft direct inzicht in de kwaliteiten en valkuilen die iemand laat zien in zijn/haar gedrag en communicatie. Het geeft context en doordat DISC geen oordeel heeft over goed of fout, de ene stijl (of combinatie van stijlen) is niet beter dan de ander, geeft DISC ook veiligheid waardoor je juist de verdieping in de samenwerking gaat pakken. DISC is het middel om elkaar (en jezelf) beter te begrijpen, beter met elkaar te communiceren en als team dichter tot elkaar te komen.
Deze week kwam er weer een geweldig voorbeeld voorbij van hoe je het juist niet moet doen als het om klantgerichtheid gaat. Laat ik maar gelijk man en paard benoemen. T-mobile heeft zijn naam veranderd in Odido. en de communicatie hierover had veel beter gekund.
DISC is een geweldige tool en methode. Toch blijkt het soms lastig om DISC te borgen, zeker als je alleen maar een DISC training doet en het daarbij laat. DISC zakt dan weg of krijgt misschien wel een slechte naam doordat de stijlen uit hun verband worden gerukt, zie O nee, niet weer zo’n kleurentraining!. En dat is onterecht. Het ligt vaak niet aan DISC als tool, maar aan de implementatie van DISC. In dit artikel vind je een aantal tips en aanbevelingen om DISC op een juiste manier te borgen in jouw team en organisatie.