Coaching - Training - Teambuilding - DISC Expert

“Persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling voor mensen
en organisaties die investeren in zichzelf!”


Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

Actie: DISC profiel + gratis coachsessie

Goede voornemens maak je het hele jaar

Naar aanleiding van mijn interview in de Work in Progress podcast, ‘goede voornemens maak je voor het hele jaar’, van Intermediair vond ik het een goed idee om mijn mening, en alle do’s and don’ts over goede voornemens nog eens op papier te zetten. Goede voornemen maak je namelijk niet alleen voor 1 januari, die maak je het hele jaar!

Goede voornemens

Goede voornemens zijn een jaarlijks terugkomend ritueel waarbij we per 1 januari onszelf vol goede moed beloven om 1 of meerdere doelen, onze goede voornemens, vol te houden. Verreweg de meeste mensen gooien echter rond half januari de handdoek alweer in de ring, soms teleurgesteld en soms zelfs een beetje opgelucht: “Weer niet gelukt, volgend jaar een nieuwe kans!”.

En wees eens heel eerlijk naar jezelf, hou jij je ieder nieuwjaar ook weer voor de gek met dit jaarlijks ritueel?

Meest voorkomende goede voornemens

Van alle goede voornemens zijn dit de meest voorkomende in Nederland en België:

  • Afvallen, gezonder eten.
  • Gezonder leven, meer sporten, meer bewegen.
  • Georganiseerder leven (b.v. beter plannen, timemanagement of vaker opruimen).
  • Een betere werk/privé balans.
  • Aardiger zijn voor anderen, iets teruggeven.
  • Duurzamer leven.
  • Minder stress.
  • Stoppen met roken.
  • Een nieuwe baan.
  • Iets nieuws leren, beginnen aan een opleiding.
  • Beter met geld omgaan, geen schulden meer of gaan sparen / beleggen.
  • Meer tijd met vrienden en familie doorbrengen.
  • Meer lezen.
  • Minder drinken of helemaal stoppen met alcohol.
  • Grenzen stellen, mijzelf nu eens op de eerste plaats zetten.

Waarom mislukken al die goede voornemen?

De meeste goede voornemens mislukken vooral door een verkeerde of onvoldoende krachtige motivatie. Het is namelijk de motivatie, en de daaruit volgende acties, die de motor is achter het wel of niet doen slagen van de goede voornemens. Je motivatie moet zo krachtig zijn dat het een ‘no-brainer’ wordt om het voornemen vol te houden. Is die er niet of onvoldoende, dan is de verleiding erg groot om snel weer in oud gedrag terug te vallen.

Bovendien zit er iets bedrieglijks in het voornemen om per 1 januari actie te ondernemen. Neem bijvoorbeeld afvallen. Tijdens de feestdagen bunkeren we door, nog even een paar kilo aankomen want daarna gaan die er toch weer af, om pas per 1 januari met het voornemen te beginnen. Dat is jezelf voor de gek houden. Als je iets echt wil moet je er gelijk mee beginnen.

Verkeerde focus

Verder zijn veel van onze goede voornemens vanuit een verkeerde focus geformuleerd. Stel je wil afvallen, maar waarom wil je dat nu echt? Wat is er mis met je als je het niet doet? Wat gaat het je opleveren en wie ben je als het niet lukt?

Als de antwoorden op die vragen te maken hebben met een negatief zelfbeeld zal je nooit gelukkig worden met het resultaat. Het kan altijd beter. Dan kun je veel beter jezelf en je eigen lichaam leren accepteren, en ook dat pondje meer, dat dat je keer op keer diepongelukkig wordt van al die afvalpogingen. Je kan beter gelukkig zijn met een maatje meer, dan ongelukkig met een onrealistisch doel wat je keer op keer niet haalt.

Je moet dus op zoek gaan naar de vraag achter de vraag. Als je beter wil worden in timemanagement maar je vindt het lastig om nee te zeggen kun je beter daarmee aan de slag, dan dat je jezelf technieken leert om nog meer ballen in de lucht te houden. Uiteindelijk beland je dan alsnog in een burn-out.

Intrinsieke motivatie

Ook komen veel van onze goede voornemens niet vanuit onszelf (intrinsieke motivatie), omdat we het zelf echt willen, maar door druk van buitenaf (extrinsieke motivatie). Ook deze pogingen zijn gedoemd om te mislukken.

Motivatie voor goede voornemens: angst of genot?

Mensen zijn eigenlijk maar door 2 dingen te motiveren: pijn of genot. Van pijn (of angst) lopen we weg, naar genot (of een voordeel) lopen we toe. Is er van beide te weinig, komen we niet of onvoldoende in beweging, of vallen we gemakkelijk terug in oude gewoontes.

Zo is het ook met goede voornemens. Laten we nog even naar het voorbeeld van afvallen teruggaan. Vaak is de motivatie per 1 januari hoog om af te vallen en lukt het ons om puur op kracht dit een aantal dagen vol te houden. Maar wat als dat ene gebakje dan onder onze neus gedrukt wordt. Als de motivatie om je doel te halen niet hoog genoeg is, kiezen we vaak voor het korte termijn genot: dat lekkere gebakje.

Hoe hou je goede voornemens wel vol

Allereerst is er maar 1 moment om met goede voornemens te beginnen en dat is nu. Ga niet wachten tot 1 januari.

Verder is het belangrijk om de juiste, en krachtige, motivatie achter je voornemen te vinden. Als het moeilijk voelt om vol te houden, heb je nog werkt te doen. Met de juiste motivatie is een voornemen juist gemakkelijk.

Verder is het belangrijk om de focus niet op het negatieve te leggen, maar juist positief te benaderen. Voorbeelden van een negatieve focus zijn: stoppen met roken, afvallen of minder drinken. Je bent dan nog steeds bezig met datgene wat je juist niet wil. Zeker als je een liefhebber van wijn bent maar tegelijkertijd wil stoppen met drinken, dan blijft het een gevecht tegen jezelf.

Beter is om de focus op het resultaat te leggen. Dus i.p.v. stoppen met roken, hoe fijn zou het zijn om frisse lucht in je longen te hebben en in een gezond lichaam leven. En afvallen gaat niet over gewicht kwijtraken maar over een gezond eetpatroon en levensstijl waarbij je jezelf prettig voelt; niet alleen nu maar ook voor de komende jaren. En vanuit dit positieve resultaat ga je stappen zetten.

De juiste motivatie

Van een goede motivatie word je enthousiast, net zoals je vroeger als kind was toen je speelgoed op tv zag en het ook wilde hebben, of super gemotiveerd was om op voetbal of paardrijden te gaan. Je had er alles voor over, en ging er alles aan doen om het voor elkaar te krijgen. Lukte het niet bij papa of mama, dan ging je gewoon naar opa of oma. Of je ging net zolang sparen, of een krantenwijk nemen, tot je het voor elkaar had. Je wist zeker dat het ging lukken! Dat is feitelijk de motivatie die je nodig hebt.

Maak een stappenplan dat bij jou past

Het is belangrijk om geen onrealistische verwachtingen te scheppen en doelen te stellen. Neem nu afvallen. Het is nu eenmaal een gegeven dat wanneer je de 40 gepasseerd bent je gewicht ook wat toeneemt. Je hebt niet meer het metabolisme en gewicht van toen je 16 was. Er zijn maar heel weinig mensen die dat voor elkaar krijgen. En misschien lukt dit wel met een heel strak regiem op crackers en wortelsap, maar hoe gelukkig ga je daarvan worden? Dan kun je beter de lat leggen op een manier die bij jou en jouw levensstijl past.

Welke stappen moet je zetten?

Stap 1: Motivatie

Eerst ga je aan de slag met de positieve geformuleerde motivatie. Welk resultaat wil ik? Wat levert het mij op? Hoe zou ik mij voelen, en hoe fijn zou het zijn om dit te bereiken én vol te houden? Je enthousiaste is hierbij het kompas.

Stap 2: Stappen definiëren

Daarna ga je haalbare stappen definiëren. Hiervoor maak je eerst een overzicht om inzicht te krijgen in wat hiervoor nodig is:

  • Wat kan ik gewoon blijven doen?
  • Wat moet ik anders gaan doen?
  • Waar moet ik mee stoppen, omdat ik anders mijzelf hiermee saboteer.
  • Waar moet ik vanaf nu mee beginnen?

Hieruit ontstaat een aantal stappen (niet te veel en niet te weinig) die én gemakkelijk vol te houden zijn én direct effect opleveren. Dit voedt weer het enthousiasme.

Stap 3: Actie

Dit is de belangrijkste stap: Actie. Uiteindelijk gaat het om het doen en om dit vol te houden op de langere termijn. Zeker in het begin is er het risico om in oude gewoontes terug te vallen. Wees hier niet bang voor, dit hoort bij het proces. Hou vol, gebruik je enthousiasme en pas aan waar nodig.

Vier je eigen successen, hoe klein ze ook mogen zijn. En, vergeet ook niet hulptroepen in te zetten als extra motivatie en stok achter de deur.

Veel succes!

Patrick Schriel

Patrick Schriel is teamcoach, facilitator, communicatietrainer en DISC expert. Hij helpt zijn cliënten met het behalen van resultaten op het gebied van persoonlijk leiderschap, samenwerken, het faciliteren van teamprocessen, effectieve communicatie, assertiviteit en zelfvertrouwen.

0 comments… add one

Leave a Comment