Het woord teambuilding zegt het al: team building, bouwen aan je team. Maar om goed te kunnen bouwen heb je wel het juiste gereedschap nodig. DISC is een multitool als het gaat om communicatie, samenwerken en meer begrip krijgen voor elkaar. DISC helpt je gedrag beter te begrijpen en geeft inzicht in waarom collega’s anders reageren dan jij zou doen, én zorgt voor een gemeenschappelijk taal in communicatie. Superhandig dus!
Maak tijd voor teambuilding
Er zijn uitzonderingen, maar in verreweg de meeste gevallen gaat effectief samenwerken niet vanzelf. Samenwerken is een werkwoord, niet een vanzelfsprekendheid. Toch is het vaak de sluitpost in de begroting en zijn organisaties vaak meer gefocust op processen dan op gedrag. Terwijl er met effectief gedrag juist veel winst te behalen valt. 1x per jaar een teamuitje is voor de meeste teams eerder regel dan uitzondering. Maar als je alleen maar naar een escaperoom of uit eten gaat, werk je dan echt aan je team?
Gelukkig zijn er ook heel veel organisaties die er anders over denken. Ze zien teambuilding niet als kostenpost maar als investering in het teamproces waar de rest van de processen in de organisatie van profiteren. Als je het zo bekijkt kost teambuilding geen geld, maar levert het juist geld op en is teambuilding een investering die zijn geld dubbel en dwars waard is.
DISC is met uitstek een tool om teams te ondersteunen bij het samenwerken. Gebruik je het goed dan gaat het een 2e taal in je team en organisatie worden waardoor je meer op dezelfde golflengte gaat communiceren en elkaars gedrag beter gaat begrijpen.
DISC in het kort
DISC beschrijft onze bewuste en onbewuste voorkeuren in gedrag en communicatie doormiddel van 4 temperamenten: Dominant, Interactief, Stabiel en Consciëntieus. Alle temperamenten laten we zien in ons gedrag. De mate waarin we hoger of lager scoren op de verschillende DISC temperamenten bepaalt onze persoonlijke DISC stijl.
DISC zorgt voor veiligheid en vertrouwen
Om goed te kunnen samenwerken heb je veiligheid en vertrouwen nodig. Zonder deze randvoorwaarden voor effectief samenwerken gaan we ons meer aanvallend opstellen (vechten), trekken ons terug (vluchten), of nog erger, we verstarren (bevriezen). Dit komt de samenwerking niet ten goede. Teams die effectief samenwerken hebben 1 ding gemeen: er is voldoende veiligheid en vertrouwen in elkaar.
DISC ontkoppelt het gedrag van de persoon. Gedrag kan je dan benoemen, en feedback over geven, de persoon achter het gedrag blijft okay. Bovendien gaan we snappen dat iedereen anders reageert, vanuit zijn of haar perspectief en onbewuste gedragsstijl, en dat mijn manier van communiceren (zenden) niet per se de manier van communiceren is waarop mijn collega(‘s) die ook willen ontvangen. Hierdoor krijg je meer begrip.
DISC zorgt voor een gemeenschappelijk communicatietaal
Bij een teambuilding met DISC zit altijd een DISC analyse. Hiermee krijgt je inzicht in de communicatiestijl van jezelf, en die van je collega’s. Je leert hoe je het beste met jouw collega’s kan communiceren; wat je het beste kan doen en beter even kan laten bij een bepaalde DISC stijl. Je krijgt hiermee dus een tool in handen om conflicten te vermijden en effectiever te communiceren.
Communiceren vanuit de WAT, de WIE, de HOE of de WAAROM
Dit werk heel simpel. Iedere DISC stijl heeft andere onderliggende behoeften. En hoewel we altijd een combinatie van DISC stijlen in ons gedrag laten zien zijn ze vaak goed te herkennen.
Dominant
De D (Dominant/rood) wil graag richting en directe controle op de situatie. Hij wil graag zelf kunnen beslissen en weten WAT je van hem wil, WAT je eraan gaat doen en WAT hij eraan heeft. Een hele directe manier van communiceren heeft zijn voorkeur.
Interactief
De I (Interactief/geel) wil graag gezien en gehoord worden en erkenning voor zijn bijdrage. Hij wil kunnen beïnvloeden en weten met WIE hij de klus gaat klaren, WIE er nog meer enthousiast over is en WIE hij kan beïnvloeden. De I heeft een levendige en enthousiaste manier van communiceren.
Stabiel
De S (Stabiel/groen) wil graag instructie en een enigszins voorspelbare situatie. Hij wil kunnen uitvoeren en weten HOE hij het moet doen (de kaders) en HOE het er dan uitziet. De S heeft een bescheiden manier van communiceren.
Consciëntieus
De C (Consciëntieus/blauw) wil geen fouten maken en veel informatie. Hij wil kunnen nadenken en eerst weten WAAROM je dit zegt en WAAROM een bepaalde beslissing is gemaakt. De C heeft een kritische manier van communiceren.
Dit alleen al is goud om te gebruiken. Voor collega’s onderling, maar ook voor de leidinggevende. Zo weet je hoe je iemand het beste kan motiveren! Wil je hier meer over weten, leer dan mijn artikel [effectief communiceren met de DISC gedragsstijlen].
DISC geeft inzicht in de kwaliteiten en valkuilen in het team
Onder gunstige omstandigheden laten we onze kwaliteiten zien, staan we onder druk dan komen onze scherpe kanten en onze valkuilen naar boven. DISC geeft hier inzicht in, laat zien waar teamleden mogelijk hun kwaliteiten nog niet optimaal benutten, en geeft handvatten om dit wel te doen.
Een evenwichtig team heeft alle DISC stijlen vertegenwoordigd. Dat is fijn want als er een besluit te snel genomen dreigt te worden en we alleen maar de positieve kanten benaderen, is er altijd wel iemand die kritisch op de rem kan trappen wanneer dat nodig is. En naast knopen kunnen doorhakken heb je ook teamleden nodig die weer goed zijn in het uitvoeren of de details invullen. Zo heb je elkaar allemaal nodig.
Verder krijg je inzicht in de verhouding qua DISC stijlen in het team, de teamdynamiek, en welke kwaliteiten je mogelijk nog mist.
DISC werkt beter bij teambuilding dan andere tools
Er zijn nogal wat producten op de markt die bij teambuilding gebruikt worden zoals Management Drives, MBTI of Birkman. En buiten deze 3 zijn er nog veel en veel meer. De meeste van deze tools zijn inhoudelijk goed, maar waar het vaak mis gaat is dat ze zo ingewikkeld zijn dat ze daardoor, na de teambuilding, niet meer gebruikt zullen worden.
En dit is dan ook gelijk het grote voordeel van DISC. In de basis zijn het maar 4 hoofdstijlen die door iedereen herkenbaar zijn, makkelijk te onthouden, én dus is de drempel voor gebruik veel en veel lager.
En hoe zit het dan met de kleurentaal van Insights Discovery? Wees gerust, Insights Discovery is ook DISC.
Ga niet stigmatiseren
Ik wil ook een kanttekening plaatsen. En dit heeft te maken met de manier waarom je DISC gaat gebruiken. DISC wordt soms alleen maar in de 4 DISC kleuren neergezet en gebruikt. Het risico hiervan is dat je gaat stigmatiseren. Dan worden de ‘roden’ de bullebakken, de ‘gelen’ de lawaaipapegaaien, de ‘groenen’ de Stille Willie’s en de ‘blauwen’ de punaisepoetsers. Daar wordt niemand blij van. Het is dus zaak om DISC goed, en op een positieve manier voor alle stijlen, uit te leggen.
Het is overigens niet erg om de DISC kleuren te benoemen, maar doe het dan wel door aan te geven dat je van de ander meer blauw nodig hebt om het te begrijpen, of te zeggen dat de ander net even te rood bij je binnenkomt. Dan begrijpen we elkaar weer.