Coaching - Training - Teambuilding - DISC Expert

“Persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling voor mensen
en organisaties die investeren in zichzelf!”


Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

Actie: DISC profiel + gratis coachsessie

Bedrijfscultuur en kernwaarden in de huidige crisis

Het is begin april 2020. Nu we noodgedwongen door alle maatregelen rond het coronavirus moeten thuiswerken komen ook alle pijnpunten van het samenwerken naar boven en worden belemmerende gedragspatronen binnen de bedrijfscultuur steeds duidelijker zichtbaar. De crisis van buiten legt de pijn van binnen bloot. En als er ooit een moment was om terug te kunnen vallen op onze kernwaarden dan is het nu.

Voor effectief thuiswerken heb je goede afspraken en discipline nodig, én moet je vertrouwen en hopen dat collega’s op afstand dezelfde normen, (kern)waarden en arbeidsethos als jijzelf hanteren. Maar is dit wel voor iedereen hetzelfde, en misschien nog wel veel belangrijker, hebben we die ook echt een keer met elkaar afgesproken? Wat eerst nog onder de oppervlakte zat, komt in een crisis juist naar boven.

Kernwaarden binnen organisaties

Er zijn nog veel te veel organisaties die eenzijdig hun kernwaarden (values) top-down vanuit het management over de organisatie uitstrooien. Of misschien nog erger: ze zijn door een marketingbureau bedacht als uithangbord voor onze klanten. Ze staan wel mooi op papier, maar de kans is groot dat ze niet echt leven in de organisatie.

Verder blijven veel kernwaarden hangen in termen als klantgericht, proactief, inclusief of authentiek. Iedereen gebruikt ze en ze zijn veel te algemeen om echt werkbaar te zijn: we vullen ze immers allemaal anders in, vanuit ons eigen perspectief, omdat vaak niet helemaal duidelijk is wat we er mee bedoelen.

Klantgericht als kernwaarde is mooi, maar wat is dat nu precies? Wanneer ben je klantgericht en wanneer niet? En hoe vertaal je dat naar concreet gedrag en borg je dit in de organisatie?

Oefening 1: Hoe goed ken jij de kernwaarden van jouw organisatie?

Ik wil een korte oefening met jou als lezer van dit artikel doen:

  • Pak pen en papier en schrijf kort alle kernwaarden van jouw organisatie op.

Wie dit binnen en minuut kan doen zonder te spieken is een held. Lukt dit niet, wees je getroost, je bent zeker niet de enige. Vaak vraag ik tijdens een training aan een managementteam naar de kernwaarden van de organisatie, en ook daar blijft men het antwoord vaak schuldig.

Oefening 2: Kritisch naar jezelf en jouw team durven kijken

Nog een oefening voor wanneer je de volgende keer in een conference call zit en incheckt met je collega’s. Let eens extra op de kernwaarden binnen de organisatie. Hoe goed houden we ons hieraan? Durf hierbij ook kritisch naar jezelf te zijn.

  • Leg een lijstje met de kernwaarden van jouw organisatie naast je laptop en vink ze af wanneer je ze wel en niet tegenkomt.
  • Let ook eens op of we elkaar durven aan te spreken op het niet nakomen van de kernwaarden.

Kernwaarden moeten gaan leven in de bedrijfscultuur

Met alleen maar de kernwaarden definiëren red je het niet. Willen kernwaarden echt gaan leven in de bedrijfscultuur dan zijn er een aantal stappen nodig die we gezamenlijk, en dus niet alleen in het managementteam, moeten nemen. Niet top-down maar bottom-up zodat ze breed gedragen gaan worden.

De kernwaarden zullen eerst opnieuw tegen het licht gehouden moeten worden, en daarna verder uitgewerkt worden naar concreet gedrag. En, dit is misschien nog wel het belangrijkste, je zal gezamenlijk aan de slag moeten om vanuit de kernwaarden te bouwen aan gedragsnormen die voor iedereen acceptabel en werkbaar zijn zodat je ze kan gaan borgen in de organisatie. Als je zit doet, dan werk je actief aan een veel betere bedrijfscultuur.

Never waste a good crisis

Soms word je uitgedaagd om naar jezelf, jouw team en jouw organisatie te kijken. Juist nu in de huidige crisis is dat belangrijk, zeker nu we fysiek allemaal op een ander locatie zitten. Doe je dat niet dan zal het de samenwerking ernstig belemmeren en ongewenst gedrag, zichtbaar en onzichtbaar, versterken.

Never waste a good crisis, de organisatie zal er beter van worden!

Meer weten over optimaal samenwerking in jouw team en organisatie?

Samen met mijn collega’s Rogier van Oosterhout, Coen van den Akker en Patrick Blauw ben ik gespecialiseerd om mensen, teams en organisaties te helpen aan eenduidige samenwerking, effectievere communicatie en een betere bedrijfscultuur. Dit doen we doormiddel van super effectieve impactsessies. En, zeker handig in de huidige crisis, kan dit ook online.

Leer van deze crisis, gebruik de vrijgekomen tijd om er gezonder door te komen, wendbaar te zijn en meteen in de startblokken te kunnen staan als straks de werkstroom weer loskomt.

Wil je meer weten over optimaal samenwerken in jouw team en organisatie, juist nu? Lees dan ook het artikel samenwerken aan organisatiecultuur en gedrag en kijk op de productpagina van het programma optimaal samenwerken en normeren van gedrag.

Patrick Schriel

Patrick Schriel is teamcoach, facilitator, communicatietrainer en DISC expert. Hij helpt zijn cliënten met het behalen van resultaten op het gebied van persoonlijk leiderschap, samenwerken, het faciliteren van teamprocessen, effectieve communicatie, assertiviteit en zelfvertrouwen.

0 comments… add one

Leave a Comment