Coaching - Training - Teambuilding - DISC Expert

“Persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling voor mensen
en organisaties die investeren in zichzelf!”


Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

Actie: DISC profiel + gratis coachsessie

DISC als 2e taal in team en organisatie – best practices

Er zijn nogal wat instrumenten in de markt om drijfveren, (voorkeuren van) gedrag en communicatie in kaart te brengen. De meeste zijn kwalitatief goed, maar meten net weer wat anders. DISC steekt er echter met kop en schouder bovenuit qua toepasbaarheid en gebruiksgemak. In de basis zijn het maar 4 kleuren/voorkeurstijlen die iedereen kan herkennen en onthouden. En net als met alle andere zaken in het leven geldt ook hier: hoe ingewikkelder je iets maakt, des te minder het gebuikt zal worden.

En dit is de ware kracht van DISC! Het is eenvoudig te leren en te herkennen. Implementeer je het goed dan zal het een 2e taal in je team en organisatie worden. Gelukkig heb ik heel veel klanten die dit hebben gedaan en er de voordelen van plukken in hun interne en externe communicatie. In dit artikel wil ik een aantal van hun ‘best practices’ delen.

Neem voldoende tijd om mensen te trainen

Als je snel een korte training wil en mensen daarna aan hun lot overlaat, verklein je de kans dat DISC echt gaat leven.

Gelukkig kiezen veel klanten ervoor om een training van minimaal een dag te volgen (of 2 halve dagen). Hierdoor ga je DISC echt verdiepen en voorkom je dat het over alleen maar de 4 DISC kleuren gaat. En met 1 of meer vervolgsessies na enkele weken/maanden is DISC weer top of mind en kan de stof verder uitgewerkt worden, eventueel met een trainingsacteur om praktijksituaties te oefenen.

Een goede DISC implementatie gaat verder dan alleen maar een training

Realiseer je dat het gebruik van DISC meer inhoud dan alleen maar een training geven. Je moet zorgen dat DISC geborgd gaat worden. Het is niet moeilijk, maar denk er wel over na en maak een plan om DISC te blijven gebruiken na de training.

Veel van mijn klanten laten DISC terugkomen als onderdeel tijdens een (team)overleg, bij het bespreken van klanten (“Welke DISC stijl zou hij/zij hebben, en wat is dan de beste aanpak?”) of tijdens een voortgang gesprek (“Maak ik wel gebruik van al mijn kwaliteiten”).

Ook gebruiken klanten de hulpmiddelen die beschikbaar zijn. DISC waaiers, DISC pennen, legoblokjes in je eigen DISC kleur, het ophangen van een teamgrid of de DISCoveryMap. Ik heb zelfs een klant die de keycards op placemats heeft laten drukken die tijdens de lunch met elkaar gedeeld worden. Wat je ook gebruikt, zorg ervoor dat de drempel om het te gebruiken laag blijft. Ik kan je hierbij natuurlijk adviseren.

Geef zelf het goede voorbeeld en promoot DISC actief

Practice what you preach! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, laat zien dat jij DISC gebruikt en dat het werkt. Een goed voorbeeld doet goed volgen. Het hebben van 1 of meerdere DISC ambassadeurs in een organisatie doet wonderen.

Deel je eigen ‘gebruikshandleiding’

Bij de Q4 Persoonlijke Stijl (DISC) Profielen die ik gebruik zit een zogenaamde keycard. Dit is een uittreksel, op een geplastificeerde A4 sheet, uit het DISC profiel wat ik altijd iemands handleiding noem.

Veel klanten hebben deze keycard opgehangen aan de muur of deur zodat ze uitnodigen om ze vaak te lezen. Superhandig als je eerst deze keycard leest voordat je een gesprek met iemand aangaat.

Hang het DISC teamgrid op

Bij iedere training/teambuilding met DISC profielen maak ik een DISC teamgrid. Dit is een overzicht van wie in het team, welke combinatie van DISC kleuren/stijlen heeft. Om het simpel te houden gebruiken we hiervoor 16 verschillende combinaties. Zo is groen/geel de specialist en rood/geel de avonturier.

Het is fijn om te zien dat veel klanten hun teamgrid op een goed zichtbare plek, b.v. bij het koffieapparaat, opgehangen hebben. En heb je de DISCoveryMap dan verdient deze een prominente plek in de organisatie. Dit is een echte eyecatcher.

Gebruik DISC profielen van goede kwaliteit

Ik heb hier al eerder over geschreven in waaraan herken je een DISC profiel van goede kwaliteit, maar onderschat de impact van een goed DISC profiel niet. Dit is de basis van iedere DISC implementatie.

Meer weten over DISC?

Wil je meer weten over DISC en wat DISC voor jezelf of jouw organisatie kan betekenen? Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail om de mogelijkheden te bespreken. Lees ook de andere verdiepende artikelen over DISC op mijn site:

Patrick Schriel

Patrick Schriel is teamcoach, facilitator, communicatietrainer en DISC expert. Hij helpt zijn cliënten met het behalen van resultaten op het gebied van persoonlijk leiderschap, samenwerken, het faciliteren van teamprocessen, effectieve communicatie, assertiviteit en zelfvertrouwen.

0 comments… add one

Leave a Comment