DISC is een geweldige methode. Juist doordat het eenvoudig uit te leggen en te begrijpen is, maakt dat mensen het gebruiken. De 4 hoofdstijlen Dominant/Rood, Interactief/Geel, Stabiel/Groen en Consciëntieus/Blauw zijn eenvoudig te observeren en geven concrete handvatten voor zelfmanagement en in het communiceren met anderen. Gebruik je DISC optimaal dan gaat het een 2e taal worden voor jouw team en organisatie. Hierdoor ga je effectiever communiceren, beter samenwerken en worden communicatieconflicten vermeden.
Toch blijkt het vaak lastig om DISC te borgen, zeker als je alleen maar een DISC training doet en het daarbij laat. DISC zakt dan weg of krijgt misschien wel een slechte naam doordat de stijlen uit hun verband worden gerukt, zie O nee, niet weer zo’n kleurentraining!. En dat is onterecht. Het ligt vaak niet aan DISC als tool, maar aan de implementatie van DISC. In dit artikel vind je een tips en aanbevelingen om DISC op een juiste manier te borgen in jouw team en organisatie.
Weet waarvoor je DISC wil gebruiken
Iedereen een DISC profiel of DISC training geven zonder duidelijk doel heeft weinig zin. Dit kost alleen maar geld. Wil je met DISC aan de slag, stel jezelf dan eerst de volgende vragen:
- WAT wil ik ermee bereiken en WAT levert het op?
- WIE wil ik ermee bereiken?
- WAAROM wil ik DISC gebruiken, en is DISC wel de beste tool hiervoor?
- HOE ga ik DISC implementeren?
Realiseer je dat het implementeren van DISC niet zomaar gaat. Niet dat het bijzonder moeilijk is, je moet er alleen wel even over nadenken en een plan maken voor het beste resultaat; zeker als DISC onderdeel in van een (cultuur)veranderingstraject of een LEAN of AGILE/SCRUM implementatie.
Introduceer DISC op de juiste manier
Een goed begin is het halve werk. Door vooraf DISC te introduceren, te vertellen wat je er mee wil bereiken, wat het wel is, en wat juist niet, haal je al veel weerstand weg. Hou er bovendien rekening mee dat iedere DISC stijl zijn eigen behoeften heeft in het ontvangen van informatie, en wat er voor nodig is om in beweging te komen. Zorg dus dat deze onderdelen in jouw introductie en communicatie terugkomen.
Herhaal: Repetition is the Mother of Learning
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar ‘Repetition is the Mother of Learning’. Wil je dat mensen echt leren dan zal je moeten herhalen, en DISC op een manier aanbieden die bij je doelgroep past. Daarom is het aan te raden om het niet bij 1 training te houden maar na een aantal weken 1 of meerdere herhalingssessies in te plannen zodat DISC weer top of mind is. Hierin kan de leerstof verder worden uitgediept en nieuwe inzichten worden verkregen.
Je kan DISC ook regelmatig laten terugkomen in een teamoverleg. Dit zorgt voor verdere borging en geeft het signaal af dat DISC geen eendagsvlieg is, maar een tool die voor lange tijd in jouw organisatie gaat worden gebruikt.
Goed voorbeeld doet goed volgen
Wil je dat DISC gebruikt wordt? Geef dan zelf het goede voorbeeld! Stel je kwetsbaar op, deel je eigen DISC profiel en laat aan mensen zien dat jij het gebruik. Hiermee geef je het juiste signaal af. Een goed voorbeeld doet immers goed volgen.
Bij grotere organisaties is het tevens aan te raden om 1 of meerdere ambassadeurs of ‘Champions’ te benoemen die als vraagbaak kunnen dienen en DISC binnen de organisatie promoten en verder uitdragen.
Promoot het gebruik van DISC
Zorg dat DISC zichtbaar is en top-of-mind blijft in de organisatie. Gebruik hiervoor alle middelen die voorhanden zijn om DISC in jouw organisatie te promoten. Gebruik nieuwsbrieven, deel succesverhalen, hang posters of het DISC teamgrid op bij het koffieapparaat om DISC binnen de organisatie levend te houden.
Wat veel gedaan wordt is het gebruik van Lego blokjes in de DISC kleuren op de werkplekken. Ik heb DISC notitieboekjes met tips en tricks, waaiers, en zelfs pennen in de DISC kleuren. Super handig dat jouw gesprekspartner aan jouw pen kan zien welke DISC stijl/kleur jij hebt. Dat maakt communiceren net even makkelijker.
Wat ook goed werkt is het gebruik van de DISC landkaart, de DISCoveryMap ®, die op een prominente plek hangt in het gebouw. Dit is een echte aandachtstrekker!
Presenteer DISC op een aantrekkelijke manier
Ik lever mijn DISC profielen bijna altijd netjes ingebonden in een kartonnen kaft, samen met een geplastificeerde keycard aan mijn klanten. Dit nodigt eerder uit tot lezen en het delen daarvan. Ik kom nog wel eens profielen tegen in een slap ringbandje of die aan elkaar geniet zijn. Echt zonde om hierop te gaan bezuinigen. Het ziet er niet professioneel uit waardoor de acceptatie minder zal zijn.
Dit principe geldt dit ook voor de DISC trainingen en teambuildings die ik en mijn collega’s geven. Hierbij is er altijd veel afwisseling tussen theorie en praktijk; liefst op een inspirerende locatie, met een aantal leuke en inzicht gevende werkvormen die we buiten kunnen doen. Ik kan een DISC teamtraining overal geven, maar een DISC teambuilding in de Ardennen of op het strand van Texel maakt het extra leuk. Niemand houdt van een saaie training.
Vermijd het ‘shoppen’ van instrumenten
Ik kom soms teams tegen die ieder jaar met een ander tool of instrument aan de slag gaan. DISC, Management Drives, de teamrollen van Belbin, de denkhoeden van De Bono, kernkwaliteiten of MBTI, ze hebben het allemaal weleens gedaan maar nooit echt uitgediept. En dat is jammer, en eigenlijk zonde van de investering. Het is beter om voor 1 tool te gaan en deze echt te gebruiken, dan van alles maar een beetje.
Gebruik DISC profielen van goede kwaliteit
Ga niet bezuinigen op DISC profielen. Een goed leesbaar en professioneel DISC profiel is de basis van een geslaagde DISC implementatie. Er zijn meerdere profielen op de markt met een grote variatie in prijs en kwaliteit, zie Waaraan herken je een DISC profiel van goede kwaliteit.
Zorg dat DISC geïntegreerd wordt in de workflow van jouw team en organisatie
Maak DISC onderdeel van het werkproces. Gebruik DISC b.v. bij het bespreken van klanten (“Welke kleur heeft deze klant en hoe kunnen we hem/haar het beste benaderen?”), het samenstellen van teams, in je LEAN proces, bij het feedback geven, of bij het benutten van talenten binnen de organisatie (“Hoe halen we het beste in elkaar naar boven?”. Wanneer je DISC op deze manier gebruikt zal het pas echt gaan leven.
Laat je adviseren en trainen door mensen met DISC kennis en ervaring
Er zijn veel trainers en trainingsbureaus die DISC aanbieden, er zijn er maar weinig die DISC expert zijn. Of je nu kiest voor mij of voor een concullega, kies in ieder geval voor iemand met veel kennis en ervaring die verdiepend in DISC kan zijn, anders blijf je hangen in alleen maar de basiskleuren en het op een stereotype manier labelen van mensen. Hier houdt niemand van en komt de implementatie niet ten goede. Ik heb altijd geleerd: “Garbage in is Garbage out!”
Wat zijn jouw manieren om DISC te borgen?
Er zijn ongetwijfeld nog veel meer manieren om DISC te borgen. Welke gebruik jij in jouw team of organisatie? Ik zou het op prijs stellen als je deze met mij en anderen wil delen in het commentaar veld onderaan dit artikel. Gezamenlijk zorgen we dan voor een betere borging van DISC.