Voor iemand die met DISC wil gaan werken kan het lastig zijn om het kaf van het koren te scheiden. Er zijn vele aanbieders van DISC en hoe selecteer je dan de DISC analyse en het profiel dat het beste bij jou en jouw organisatie past? Waaraan herken je nu een DISC profiel van goede kwaliteit? Dit artikel geeft antwoord.
DISC, dat zijn toch die kleuren?
Ja, en helaas kijken veel mensen niet verder dan dat. Hierdoor ontstaat vaak een verkeerd en onterecht beeld van DISC. Zeker als je mensen labelt als alleen maar die botte rode, de praatzieke gele, de saaie groene en Punaise Poetser blauw.
Niets is echter minder waar. Een goed DISC profiel, zeker met de juiste uitleg door een DISC specialist, gaat veel verder dan alleen maar 4 kleuren en geeft een diepgaand inzicht in gedrag en communicatievoorkeuren van mensen en teams: waar ze goed in zijn, wat ze lastig vinden, en waar ze energie in verliezen; afhankelijk van de context.
Wat kost een DISC profiel?
Er zit een groot prijsverschil in het aanbod van DISC profielen. De prijzen voor eindgebruikers variëren tussen de 30 en 300 euro per profiel. Dit prijsverschil heeft vooral te maken met de hoeveelheid werk dat er achter het profiel zit, de kwaliteit van de onderliggende DISC analyse, de kwaliteit en leesbaarheid van het profiel, en de support die vanuit de organisatie geleverd wordt. En net als met andere zaken in het leven is goedkoop vaak duurkoop. Alle waar is naar zijn geld.
DISC is geen test maar een analyse
De meeste mensen hebben het over een DISC test. Ik spreek liever over een DISC analyse.
Een test houdt in dat je ervoor kunt slagen of zakken, of dat de ene uitslag beter is dan de ander. Dat is met DISC niet het geval. Een DISC stijl is niet ‘goed’ of ‘fout’. Iedere stijl heeft kwaliteiten en valkuilen afhankelijk van de context. Zijn de omstandigheden gunstig, dan passen we ons gedrag aan naar gelang de rol die we vervullen. Zijn de omstandigheden niet optimaal dan zijn we geneigd om onbewust te reageren conform onze primaire stijl. Een goed DISC profiel laat dit terugkomen in de uitleg en uitslag van de DISC analyse.
Er zit veel werk achter een goede en gevalideerde DISC analyse
Helaas zijn er maar al te veel aanbieders van DISC die maar wat aanmodderen. Je kan niet zomaar een vragenlijst bedenken en dit dan als DISC analyse op de markt zetten. Een goede DISC analyse is de basis voor een goed DISC profiel en gebruikt een vragenlijst waar niet alleen over nagedacht is, maar waar ook veel tijd en moeite ingestoken is om deze te valideren met een representatieve controlegroep.
Waar moet een DISC profiel aan voldoen
Als DISC expert heb ik heel veel verschillende DISC profielen gezien, van heel erg goed tot bedroevend slecht. Hieronder heb ik een aantal criteria opgesteld waarvan ik vind dat een DISC profiel aan moet voldoen. Een DISC profiel van goede kwaliteit moet:
- Verder gaan dan alleen maar de beschrijving van de 4 hoofdstijlen en kleuren van DISC: dominant (rood), interactief (geel), stabiel (groen) en consciëntieus (blauw).
- Inzicht geven in bewust en onbewuste voorkeuren in gedrag en communicatie. De bewuste voorkeur meet de aanpassing aan de omgeving, de onbewuste voorkeur het natuurlijk gedrag en reactie op ongunstige omstandigheden.
- Een gedetailleerde grafiek bevatten die de bewuste en onbewuste score van de 4 verschillende DISC stijlen laat zien.
- Geen oordeel vellen, iedere uitslag is goed. De ene DISC stijl, of combinatie van DISC stijlen, is niet beter dan de ander.
- Werken met een gevalideerde en weldoordachte (online) vragenlijst. De meeste DISC profielen zijn een vertaling uit het Engels/Amerikaans of Duits, en dus ook met deze controlegroep gevalideerd. Dit kan invloed hebben op de uitslag.
- Een goede uitleg geven over het DISC model.
- Tips geven over hoe je het beste met de verschillende DISC stijlen kan communiceren. Wat moet je doen, en wat kan je beter laten.
- Er kwalitatief goed uitzien, uitnodigen om te lezen en te delen met anderen, en vooral uitnodigen om DISC in de praktijk te gaan gebruiken.
- Te koppelen zijn aan andere teamleden zodat er een overzicht gemaakt kan worden van het complete team.
Welke aanbieders van DISC profielen zijn er?
Wereldwijd zijn er honderden verschillende DISC profielen te vinden. De bekendste aanbieders van DISC in Nederland en België zijn:
- Q4 Profiles
- Insights Discovery
- Persolog
- Everything DISC
- DISC Factor (Peoplekeys)
- DISC Classic 1.0/2.0
- TTI Success Insights
- Thomas PPA
Iedere aanbieder heeft zijn eigen focus, doelgroep en toepassing voor ogen. En vertaald de uitslag van de DISC analyse naar eigen vorm en interpretatie, al dan niet als aanvulling op het basis profiel.
Iemand die thuis is in DISC heeft echter alleen de DISC grafiek nodig om het profiel te kunnen lezen. Al zien de verschillende DISC profielen er allemaal anders uit, en gebruiken ze misschien een ander bewoording voor de DISC stijlen, in de basis is DISC hetzelfde. Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat de vragenlijst van de DISC analyse goed en doordacht in elkaar zit, anders zal de uitslag ook een verkeerd beeld geven.
Wie levert mij het profiel?
Veel aanbieder leveren hun producten niet rechtstreeks, maar via door hen gecertificeerde coaches, trainers en consultants, die de desbetreffende DISC profielen vervolgens inzetten bij hun klanten. Net zoals ik dat doe. Het is vaak de voorkeur van de coach/trainer/consultant die bepaalt welk DISC profiel binnen een organisatie wordt gebruikt.
Q4 Persoonlijke Stijl DISC Profiel
Zelf gebruik ik het DISC profiel van Q4 Profiles vanwege de duidelijke uitleg en uitmuntende kwaliteit. Het Q4 Persoonlijke Stijl DISC Profiel is een gevalideerd instrument en geoptimaliseerd naar de Nederlandse taal en culturele maatstaven.
Niet alleen het profiel is belangrijk, ook de persoon die DISC uitlegt
Naast de kwaliteit van het profiel is het minstens zo belangrijk dat er een goede uitleg bij gegeven wordt door iemand die ook de achterliggende grafiek begrijpt, en deze kan lezen. Doe je dit niet, en zeker in combinatie met een profiel van mindere kwaliteit, dan ontstaat er al gauw een eendimensionaal beeld van DISC en kom je niet verder dan de 4 basisstijlen.
Ook aan de slag met DISC?
Wil je meer weten over DISC en wat DISC voor jezelf of jouw organisatie kan betekenen?
Ik ben DISC expert / DISC trainer en geef als DISC specialist trainingen, coaching, workshops, lezingen en teambuilding rond DISC in binnen en buitenland. Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail om de mogelijkheden te bespreken. Lees ook de andere artikelen over DISC op mijn site:
- Het DISC model
- Een goed team samenstellen en formeren met DISC
- De voorspelbaarheid van gedrag – vechten of vluchten met DISC
- DISC is veel meer dan een kleurentest voor teams
- Communicatiestijlen herkennen en toepassen
- DISC karaktereigenschappen lijst
- Dominant en rood: De D-stijl van DISC
- Interactief en geel: De I-stijl van DISC
- Stabiel en groen: De S-stijl van DISC
- Consciëntieus en blauw: De C-stijl van DISC
- Coachen en leidinggeven met de DISC communicatiestijlen
- Beter afstemmen op de klant met DISC
- DISC Expert – trainer, coach en specialist in DISC profielen