Communicatie is soms best lastig. Vaak begrijpen we elkaar niet door voor een ander in te vullen of niet open te staat voor wat een ander echt bedoelt.
Gelukkig zijn er diverse ezelsbruggetjes die je hiermee kunnen helpen. Deze simpele ezelsbruggetjes helpen je om beter te gaan communiceren.
Anna meenemen
Anna staat voor Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Met andere woorden, neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoelt. Vraag het altijd even na of het klopt.
Maak je niet DIK
DIK staat voor Denk In Kwaliteiten. Leg niet alle aandacht bij wat er fout is gegaan maar zorg dat je ook aandacht geeft aan alles wat goed is gegaan. Dit komt de communicatie ten goede.
KISS me
KISS staat voor Keep It Short and Simple. Hoe korter de boodschap hoe duidelijker deze overkomt bij de ander.
Raak de KLUTS niet kwijt
KLUTS staat voor Kijken, Luisteren, (Uit)vragen, Toetsen, Samenvatten. Kijk en observeer eerst wat er is, luister dan naar de ander, stel vragen om het te verduidelijken. Toets vervolgens of wat je denkt ook klopt en vat het vervolgens samen.
Gebruik LSD
LSD staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Luister goed naar wat de ander zegt en vat het verhaal vervolgens kort samen. Laat de ander reageren op wat jij gezegd hebt. Vraag door als iets onduidelijk is.
Smeer NIVEA
Nivea staat voor Niet Invullen Voor Een Ander. Niemand kan gedachten lezen. Wanneer iets onduidelijk is, ga dan niet invullen maar vraag na wat de ander bedoelt.
Wees een OEN
OEN staat voor Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Sta open voor de ander, zorg dat je eerlijk bent en wees nieuwsgierig naar wat de ander te zeggen heeft.
Laat OMA (wat vaker) thuis
Oma staat voor Oordelen, Meningen en Adviezen. Als je oma dus thuislaat en je eigen oordelen, meningen en adviezen laat voor wat ze zijn ben je beter in staat om met een open houding te luisteren naar de ander.
Wees een OPA (voor de ander)
Onvoorwaardelijke Positieve Aanvaarding.
Doe als een KOE
Koe staat voor Kaken Op Elkaar. Vaak is het beter om te luisteren dan alleen maar aan het woord te willen zijn.
Wees een HELD
HELD staat voor Herkennen, Erkennen, Loslaten en Doorgaan.
Doe het VAAK!
VAAK: Verwachtingen, Afspreken, Aanspreken en Kalibreren.
HKI
HKI: Hoe Kan Ik. Hoe kan ik jou verder helpen? Zeker als je leidinggevende bent is dit een uitstekende vraag om aan jouw medewerkers te stellen.
TEAM
Together Everyone Achieves More. Samen sta je sterker!
Nog meer ezelsbruggetjes?
Weet jij nog een ezelsbruggetje dat mensen kan helpen om beter te communiceren? Laat deze dan in een bericht achter en ik neem hem op in deze lijst.
Hallo Patrick
Ik lees altijd graag je nieuwsbrieven en het thema luisten spreekt mij erg aan.
Zelf geef ik trainingen aan ouders o.a. Luisteren naar je kind.
Onderstaand stukje kwam ik laatst tegen en het past precies in hoe ik het ervaar.
Dat wil ik graag met je delen.
Luisteren is: aandacht schenken, interesse hebben, begaan zijn, overwegen, waarderen, erkennen, geraakt worden en heel belangrijk accepteren. Het gaat over het ongrijpbare en buitengewoon invloedrijke proces van oprechte ontvankelijkheid en waardering voor de innerlijke ervaringen van anderen.
Luisteren is erkenning geven. Daarom doet het mensen ook zo goed als wij naar hen luisteren. De intensiteit van luisteren heeft te maken met het niveau van erkenning.
Vriendelijke groet,
Hettie Peters
Mooie ezelsbruggetjes nivea is 1 van mijn lijfspreuken waar ik mijzelf elke dag wel een keer aan moet herinneren. De volgende wil ik ook met je delen: Accepteer wat je niet kan Veranderen, Verander wat je niet kan Accepteren: AVVA
Fff DIM-men ipv DIP-pen
Denken In Mogelijkheden
ipv
Denken In Problemen
KOE kaken op elkaar
Ik zeg altijd,
Met ANNA voorkom je IRMA (Ik Rommel Maar Aan)
Wees een held (herkennen, erkennen, loslaten, doorgaan)
To ASSUME makes an ASS (of) U (and) ME.
Als klachtenfunctionaris in de GGZ en Jeugdzorg pas ik deze afkortingen veelvuldig toe. Ik ervaar het als inspirerende voor de hand liggende maar wel waardevolle hulpmiddelen. Ik heb er zelf op basis van jarenlange ervaring ook één bedacht: STEVIG, dit staat voor: Servicegericht, Tolerant, Empatisch, Vriendelijkheid is Gratis.
Simpel maar het werkt echt.
Groet Edith