Welke ondernemer of manager droomt er niet van, gemotiveerde medewerkers die voor 100% betrokken zijn? Helaas is dit niet altijd de werkelijkheid, voor veel organisaties blijft het slechts een droom.
Slecht gemotiveerde medewerkers die niet betrokken zijn kosten het Nederlands en Belgisch bedrijfsleven miljoenen euro’s per jaar.
Wat motiveert medewerkers?
Het is belangrijk om te beseffen dat iedere medewerker anders is, en dus op een andere manier te motiveren is. Een hoger salaris geeft geen garantie op een beter gemotiveerde of betrokken medewerker. Beloning is vaak ondergeschikt aan wat mensen werkelijk interesseert en motiveert. Medewerkers motiveren en hun betrokkenheid vergroten begint met het begrijpen wat hen werkelijk boeit.
Een betrokken medewerker vraagt ook om een betrokken manager en ondernemer. Met een “Ik betaal je toch, niet zeuren maar werken!” mentaliteit kom je vandaag de dag niet ver. Je zult meer moeten laten zien. Hoe zit het bijvoorbeeld met jouw eigen betrokkenheid? Heb je er weleens aan gedacht wat jij jouw medewerkers te bieden hebt?
Hand in eigen boezem: practice what you preach
Mensen zijn erg gevoelig voor hun omgeving. Dit geldt zeker voor medewerkers in organisaties en bedrijven. Wil je als manager of ondernemer bevlogen medewerkers, dan zal je dit zelf ook moeten uitstralen. Betrokkenheid is besmettelijk en begint aan de top. Wil je als ondernemer medewerkers die bewust zijn van elkaars kwaliteiten en talenten, dan zal je dit als ondernemer ook moeten zijn: practice what you preach.
Let op de signalen
Een hoog ziekteverzuim, en veel verloop zijn signalen dat er iets aan de hand is. Neem deze signalen serieus. Het is immers veel goedkoper om medewerkers te motiveren en hun betrokkenheid te vergroten dan iemand vervangen die ziek is of ontslag heeft genomen.
Iedereen is anders
Mensen verschillen van elkaar. Gelukkig maar anders zou het veel minder kleurrijk en dynamisch zijn in ons dagelijks leven. Met sommige mensen voelen we ons direct op ons gemak, we hebben veel karaktereigenschappen gemeen, met anderen is het juist of we of verschillende golflente communiceren. We begrijpen elkaar simpelweg niet, omdat de ander zo anders denkt en doet dan wijzelf.
Verschillende typen mensen hebben verschillende manieren van doen en onderliggende behoeften. Hun persoonlijke waarden hoeven niet dezelfde te zijn als die van ons en ze hebben vaak andere interesses. Bovendien interpreteren we andermans gedrag vanuit ons eigen perspectief met onze eigen behoeften en bedoelingen. We vullen in en hierdoor ontstaat ruis en miscommunicatie.
Sluit aan bij de stijl van je medewerkers
Als je hier inzicht in krijgt dan kun je jouw medewerkers beter begrijpen, en dus ook beter motiveren. Hun betrokkenheid zal groter worden als je kunt afstemmen op de behoeften van de ander.
Belangrijk hierbij is om eerst inzicht in te krijgen in jezelf als manager of ondernemer. Wat zijn jouw behoeften, wat is jouw waarden perspectief en waar liggen jouw interesses, kwaliteiten en talenten. Dit bepaalt jouw manier van leidinggeven en dus ook de manier waarop je het best medewerkers kunt aansturen.
Medewerkers motiveren en hun betrokkenheid vergroten
Als coach en trainer maak ik veel gebruik van het persoonlijke stijl (DISC) profiel, het persoonlijke waarden profiel en het persoonlijke interesses profiel. Gezamenlijk vormen ze het persoonlijke motivatie profiel. Hiermee heb je als manager en ondernemer de juiste instrumenten in handen om jouw medewerkers goed aan te sturen, ze op de juiste manier te motiveren en hun betrokkenheid te vergroten.
Deze instrumenten zijn zowel individueel te gebruiken. bij coaching of talentontwikkeling, maar ook bij teamcoaching, teamtraining, teambuilding of het verbeteren van de klantvriendelijkheid. Je kunt snel tot de kern komen doordat medewerkers zich in de profielen herkennen en erkennen. De profielen zijn bovendien uitstekend te gebruiken als assessmentinstrument bij het aannemen van nieuwe medewerkers.
Succes ontstaan niet zomaar, het is een keuze
Succesvolle organisaties zijn het resultaat van bewust investeren in mensen. En niet alleen in de medewerkers, ook in jezelf als ondernemer. Dit betekent budget vrijmaken voor coaching en training, maar ook de organisatie zodanig inrichten, en aansturen, dat medewerkers er kunnen floreren en excelleren.