Coaching - Training - Teambuilding - DISC Expert

“Persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling voor mensen
en organisaties die investeren in zichzelf!”


Geïnteresseerd? Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

Omgaan met stress op het werk: 10 tips

Wie herkent dit niet? Je hebt een drukke baan met veel verantwoordelijkheid en staat constant onder druk om te presteren. Je wilt wel omgaan met stress op het werk maar vaak lukt dit niet.

De laatste dag voor de vakantie is een ware hel omdat je al je werk nog af wilt maken of aan de juiste mensen moet delegeren. Bij terugkomst wil je natuurlijk niet dat de stapel werk op je bureau nog groter is geworden.

De eerste vakantiedagen voel je je niet echt lekker. Je hebt misschien wel hoofdpijn en je moet vaak denken aan al die dingen die je vergeten bent te doen. Wat als er iets fout gaat terwijl jij op vakantie bent? Pas na enkele dagen kom je tot rust en kun je volledig van je vakantie genieten. Eindelijk kun je alle stress achter je laten.

Voor veel mensen is dit een herkenbaar verhaal. Ook voor mij trouwens, vele jaren heb ik zo geleefd. Stress is een normaal onderdeel van ons leven geworden en vaak alleen tijdens een vakantie komen we tot rust.

Te veel stress is niet normaal

Het is echter niet normaal als je 48 weken per jaar met stress leeft en 4 niet. Feitelijk is dit de omgekeerde wereld. Vroeg of laat moet dit fout gaan.

Te veel stress kan leiden tot verschillende psychische en lichamelijke klachten, waaronder de bekende hartaanval of een burn out. Wist je trouwens dat veel hartaanvallen juist voorkomen tijdens de vakantie, wanneer mensen eindelijk tot rust komen?

Gezonde stress

Niet alle stress is slecht. Er bestaat ook zo iets als gezonde stress. De spanning om aan iets nieuws te beginnen, het binnenhalen van een nieuwe order of de stress om een project op tijd af te krijgen. Allemaal voorbeelden van stress om ons in beweging te zetten zodat we net dat beetje extra doen om de klus te klaren.

10 tips: omgaan met stress op het werk

Te veel stress is echter slecht en ongezond. Gelukkig kun je veel doen om het tot het minimum te beperken. Hieronder 10 tips hoe om te gaan met stress op het werk:

  1. Neem niet te veel hooi op je vork. Delegeer waar nodig en leer nee zeggen. Niemand heeft er iets aan als jij overspannen bent.
  2. Relativeer. Is het werk echt zo belangrijk dat je iedere avond moet overwerken? Ben jij echt zo onmisbaar als je denkt? Stel dat je over een jaar terug zou kijken op die klus, hoe belangrijk is het dan nog?
  3. Ken je de 80/20 regel nog? Slecht 20% van al het werk dat je doet zorgt voor 80% resultaat. Concentreer je dus op de dingen die echt belangrijk zijn en waar je het meeste resultaat mee kunt behalen.
  4. Soms is loslaten het beste wat je kunt doen. Probeer niet alle problemen van andere op te lossen. Juist door los te laten leer je anderen zelfstandig te worden.
  5. Neem voldoende rust tijdens je werkdag. Ga wandelen in de pauze of besteed bewust wat tijd aan iets anders. Vaak zijn dit de meest creatieve momenten van de dag.
  6. Zorg voor voldoende nachtrust zodat je er overdag weer tegenaan kunt. Neem zo af en toe een dag vrij. Je hebt je vakantiedagen tenslotte niet voor niets gekregen!
  7. Niet alles hoeft even perfect te zijn. Goed is vaak goed genoeg. Sta jezelf toe om fouten te maken. Juist van fouten maken leer je het meest.
  8. Veel werkgevers bieden een cursus timemanagement aan. Maak hier gebruik van. Deel je tijd zo efficiënt als mogelijk in. Vaak blijkt dat door slim om te gaan met tijd er veel winst te behalen valt.
  9. Veel stress zit in ons hoofd. We maken problemen vaak groter dan ze daadwerkelijk zijn en besteden meer tijd aan het druk maken om iets dan dat het ons kost om het te doen.
  10. En als laatste, doe werk dat bij je past en waar je plezier aan beleeft. We werken tenslotte het grootste gedeelte van ons leven. Zorg er dus voor dat deze tijd ook een plezierige tijd is.

Patrick Schriel

Patrick Schriel is teamcoach, facilitator, communicatietrainer en DISC expert. Hij helpt zijn cliënten met het behalen van resultaten op het gebied van persoonlijk leiderschap, samenwerken, het faciliteren van teamprocessen, effectieve communicatie, assertiviteit en zelfvertrouwen.

0 comments… add one

Leave a Comment