Coaching - Training - Teambuilding - DISC Expert

“Persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling voor mensen
en organisaties die investeren in zichzelf!”


Geïnteresseerd? Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

Kernkwaliteiten en verbeteren van relatie communicatie

Mijn laatste artikel relatieproblemen oplossen: machtsstrijd en dramadriehoek ging over een machtsstrijd binnen een relatie en hoe de rollen van de dramadriehoek (aanklager, redder en slachtoffer) een relatie kunnen beïnvloeden. Dit artikel gaat ook over relaties, maar dan in een wat breder verband: relaties met onze partner, vrienden, of met collega’s op het werk. En met name hoe onze kwaliteiten als persoon, en die van de mensen met wie we omgaan, van invloed zijn op de communicatie met elkaar en hoe we deze kunnen verbeteren.

Kernkwaliteiten en kernkwadrant: kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie

Vorig jaar heb ik al eens een artikel geschreven over het kernkwaliteiten model, ontwikkeld voor Daniel Ofman, (zie gebruik je kernkwaliteit en het kernkwadrant om je uitdaging te ontdekken). Als life coach maak ik veelvuldig gebruik van kernkwaliteiten omdat deze tool snel inzicht kan verschaffen in eigen kwaliteiten, uitdagingen en hoe we communiceren met anderen.

Kernkwaliteiten zijn eenvoudig aan mensen uit te leggen en kunnen verbluffend snel inzicht geven in iemands kwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie. Maar hoe werken kernkwaliteiten en het kernkwadrant ook al weer?

Kernkwadrant voorbeeld: bescheiden, onzichtbaar, profilerend en arrogant

Kernkwaliteiten als tool gaat uit van een viertal posities binnen een kwadrant, het kernkwadrant, die invloed hebben op elkaar. Als eerste is daar de kernkwaliteit. In bovenstaand voorbeeld heb ik bescheiden als kwaliteit genomen. Op het moment dat iemand doorschiet in zijn bescheidenheid dan komt hij is zijn valkuil, onzichtbaarheid, terecht. Het positief tegenovergestelde van onzichtbaarheid is profilerend, dit is dan ook de uitdaging voor iemand die bescheiden is, en samen versterken ze elkaar. Wanneer je jezelf teveel profileert kun je arrogant worden, wat dan ook de allergie is van iemand die bescheiden is. Lees [gebruik je kernkwaliteit en het kernkwadrant om je uitdaging te ontdekken] voor een verdere uitleg.

Een allergie voor iemand hebben

Ik heb al eens geschreven dat er veel te leren is van mensen die we niet mogen of haten. Wie ergert zich niet op de één of andere manier aan het gedrag van een ander? Of wie ervaart niet dat communicatie met bepaalde personen extra stroef gaat?

Maar al te vaak is dit onze partner of misschien wel een buurman, collega, baas of werknemer. Deze persoon kan iets in ons losmaken wat we eigenlijk niet willen erkennen in onszelf. Vaak zit hier een diepere boodschap en leerdoel in voor onszelf. We worden namelijk met gedrag geconfronteerd dat weliswaar te veel van het goede is, maar niettemin iets is waar we zelf ook mee aan de slag moeten.

Iemand die zelf zorgvuldig is kan zich vaak enorm ergeren aan iemand met de “laat maar waaien” mentaliteit, of dit gedrag juist uitlokken door vanuit zijn perfectionisme te gaan handelen. Vaak weet men zelf niet hoe dit komt. Kernkwaliteiten kunnen dit inzicht echter wel verschaffen en wanneer je bewust bent van de krachten die spelen kun je je communicatie met anderen verbeteren.

Wanneer je aan de slag gaat met bovenstaand voorbeeld en een kernkwadrant gaat maken dan kan dit er als volgt uit zien:

Kernkwaliteiten voorbeeld: zorgvuldigheid, perfectionisme, loslaten en gemakzucht

Stel dat zorgvuldigheid je kernkwaliteit is. Wanneer je hierin doorschiet ga je waarschijnlijk perfectionistische trekjes vertonen. Je uitdaging is dan ook de dingen wat meer los te laten. Als je met zorgvuldigheid dingen kunt loslaten versterken beide kwaliteiten elkaar. Gemakzucht is je allergie en je zult zien dat wanneer je iemand tegenkomt die gemakzuchtig is je gemakkelijker in je eigen valkuil, perfectionisme, zult schieten dan anders.

Verbeteren van relatie communicatie

Je kunt dus enorm veel leren, vooral over jezelf, wanneer je je ergert aan anderen of misschien zelfs wel allergisch bent voor bepaalde personen. Vaak dagen deze personen je uit door hun gedrag (en de manier waarop ze communiceren) om een kwaliteit te tonen die je wel in je hebt, maar die nog niet echt uit de verf komt.

In ons onderbewuste weten we dit allang en vaak zoeken we dan ook, onbewust, het gezelschap op van mensen die ons op de één of andere manier uitdagen. Zo zijn veel mensen met hun allergie getrouwd of werken ze juist voor iemand die het bloed onder hun nagels vandaan kan halen.

Als je echter door de bril van het kernkwadrant naar deze relaties leert kijken dan blijkt dat je juist van deze relaties het meest kunt leren over jezelf en hoe je communiceert met anderen. Snap je eenmaal hoe dit werkt dan kun je bewust je eigen communicatie en de relatie met anderen gaan verbeteren.

Patrick Schriel

Patrick Schriel is teamcoach, facilitator, communicatietrainer en DISC expert. Hij helpt zijn cliënten met het behalen van resultaten op het gebied van persoonlijk leiderschap, samenwerken, het faciliteren van teamprocessen, effectieve communicatie, assertiviteit en zelfvertrouwen.

2 comments… add one
  • Michel Kloet May 9, 2014, 2:44 pm

    Geachte heer Schriel,
    Zonder perfectionistisch te willen overkomen heb toch iets gezien waar ik een vraag over heb. Klopt het dat, onder de kop ‘Kernkwaliteiten voorbeeld’ zou moeten staan: gemakzucht is je allergie, in plaats van: gemakzucht is je uitdaging ?

    vriendelijke groet,

    Michel Kloet

  • patrick May 13, 2014, 3:25 pm

    Beste Michel,

    Je hebt helemaal gelijk. Ik ben weer eens in mijn eigen valkuil, slordigheid getrapt. Dank je voor je oplettendheid.

Leave a Comment