Coaching - Training - Teambuilding - DISC Expert

“Persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling voor mensen
en organisaties die investeren in zichzelf!”


Geïnteresseerd? Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

Genant moment: Pardon, u zit aan MIJN tafel

Mijn meest gênante en pijnlijke moment was tijdens een bezoek aan Londen, een aantal jaar geleden. Dit was mijn eerste internationale vergadering en ik was behoorlijk nerveus, maar klaar om een goede indruk achter te laten. Ik was de nacht van te voren in Londen aangekomen om niet al te moe aan de vergadering te beginnen. De volgende ochtend, terwijl ik klaar was om aan het ontbijt te beginnen, gebeurde het: Ik maakte een flater van jewelste.

Genant moment

Na het selecteren van een goed plekje in de ontbijtruimte, Ik liet een krant achter op mijn tafel, stond ik op en ging naar het ontbijtbuffet. Nadat ik opgeschept had ging in terug naar mijn tafel en zag dat er iemand ander zat aan MIJN tafel. Ik werd kwaad, aarzelde geen moment en zij tegen de dame in kwestie:

“Pardon, u zit aan MIJN tafel”

Toen kwam haar reactie, “Nee, dat kan niet want dit is mijn tafel”. Ik was klaar voor een woordenwisseling, maar voordat ik een reactie kon geven zag ik mijn krant …….. wachtend op een andere tafel waar ik hem gelaten had.

Ik zat fout, zij had gelijk. Al die tijd had ik verondersteld dat de fout bij haar zat en niet bij mij. Ik had de feiten niet gecheckt en de gedachte om dit te doen kwam gewoon niet in mij op. Want de meest voor de hand liggende reden dat zij aan mijn tafel zat was dat het mijn tafel helemaal niet was. Ik herinner mij dat ik met een rood gezicht een excuus maakte. Ik schaamde me rot en wilde de ontbijtzaal zo snel mogelijk verlaten en hoopte deze dame nooit meer tegen te komen.

Ook van een genant moment kun je veel leren

Ik heb twee waardevolle lessen geleerd uit dit hele incident. Ze maken nu onderdeel uit van de manier waarop ik met mensen communiceer:

  • Veronderstel nooit, maar controleer altijd op feiten want je kunt er naast zitten. Dit is voornamelijk waar voor een veronderstelling die samengaat met een sterke negatieve emoties. Een negatieve emotie kan een waarschuwing zijn dat er iets mis is met de interpretatie van een bepaalde situatie.
  • Probeer altijd de situatie ook te bekijken van uit de ander zijn of haar oogpunt. Dit is een kans om iets nieuws te leren en een ander perspectief te krijgen. Had ik de situatie bekeken vanuit deze vrouw haar positie, dan was ik er snel achter gekomen dat er voor haar geen reden was om aan de verkeerde tafel te zitten; er waren immers voldoende tafels beschikbaar. Er moest dus iets mis zijn met mijn veronderstelling.

Dit incident is een zeer waardevolle les voor mij geweest. Veronderstel nooit iets, maar controleer altijd op de feiten. Fouten maken en de situatie verkeerd inschatten is iets heel menselijks. Probeer van je ervaringen te leren.

Patrick Schriel

Patrick Schriel is teamcoach, facilitator, communicatietrainer en DISC expert. Hij helpt zijn cliënten met het behalen van resultaten op het gebied van persoonlijk leiderschap, samenwerken, het faciliteren van teamprocessen, effectieve communicatie, assertiviteit en zelfvertrouwen.

0 comments… add one

Leave a Comment