Coaching - Training - Teambuilding - DISC Expert

“De Personal Life & Business Coach
voor mensen en organisaties die investeren in zichzelf!”


Maak nu een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.
Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

Contact

De grote werkstress test met 50 stress symptomen

De grote werkstress test met 50 stress symptomen

Een werkomgeving zonder stress is haast niet meer voor te stellen. Te veel (werk)stress heeft echter een negatief effect op de prestaties, is slecht voor de gezondheid, én kan leiden tot een burn out. Tijd dus om daar wat aan te doen. Deze werkstress test helpt je hierbij om de symptomen en signalen van werkstress te herkennen. Voorkomen is echter altijd beter dan genezen.

De werkstress test: 50 veel voorkomende stress symptomen en signalen

De 50 vragen uit deze werkstress test zijn allemaal symptomen van, of signalen voor hoe vatbaar je bent voor, werkstress. Hoe meer antwoorden je met JA beantwoord hoe groter de werkstress, en hoger het risico op stress gerelateerde klachten:

  1. Ik heb een opgejaagd gevoel en heb geen rust meer in mijn lijf.
  2. Ik voel de spanning letterlijk in mijn lijf (b.v. tandenknarsten, verkrampte kaken of spieren).
  3. Van relatief simpele taken word ik al moe.
  4. Ik ben de laatste tijd bij spanning op het werk vaak benauwd of misselijk.
  5. Ik voel mijn hart vaak bonzen in mijn keel, ook als ik stil zit.
  6. Ik transpireer meer dan ik normaal doe op mijn werk.
  7. Ik heb het gevoel dat ik mijn werk niet af krijg en constant achter de feiten aanloop.
  8. Het werktempo is te hoog. Ik werk onder een (te) hoge tijdsdruk en heb het gevoel dan ik mijn werk niet meer aan kan.
  9. Ik kan bij mijn leidinggevende of collega’s niet terecht met problemen.
  10. Ik kan mij moeilijk concentreren op mijn werkzaamheden.
  11. Ik heb last van vergeetachtigheid of voel mij soms verward over de taken die ik moet doen.
  12. Ik ben de laatste tijd meer zenuwachtig dan anders.
  13. Ik heb door mijn werk meer last van angst of paniekaanvallen.
  14. Ik heb te maken met veel agressie, pesten, seksuele intimidatie of ander ongewenst gedrag op het werk.
  15. Ik neem geen echte pauzes, gun mijzelf geen rust en eet mijn lunch achter mijn bureau of in de auto, op weg naar de volgende afspraak.
  16. Als ik thuis kom dan ben ik op.
  17. Ik heb geen zin meer om na mijn werk te sporten, met de kinderen te spelen, sociale contacten te onderhouden of andere leuke dingen te doen.
  18. Denken aan werk geeft mij stress.
  19. Mijn gedachten blijven maar malen en ik pieker veel over mijn werk.
  20. Ik heb moeite om in slaap te vallen of ben ’s-nachts vaak wakker en denk dan aan werk.
  21. Ik vind mijn werk niet meer leuk. Ik zie ertegenop om de volgende dag naar mijn werk te gaan.
  22. Ik ben snel boos of geïrriteerd en voel mij vaak aangevallen door collega’s of klanten.
  23. Ik heb de laatste tijd minder geduld dan normaal.
  24. Ik stoor mij de laatste tijd meer aan anderen of dingen die niet gaan zoals ik dat wil.
  25. Bij het minste of geringste ben ik al van slag. Ik reageer heel emotioneel.
  26. Ik neem te veel hooi op mijn vork.
  27. Ik kan mijn werk niet loslaten.
  28. Ook op vrije dagen sta ik ‘in de starthouding’, ook wanneer dit niet nodig is.
  29. Ik werk veel over of neem mijn werk vaak mee naar huis.
  30. Ik neem te weinig vrije dagen of vakantie op.
  31. Pas na een week vakantie kom ik weer tot rust.
  32. Ik heb moeite om grenzen te stellen en NEE te zeggen.
  33. Ik wil alles onder controle houden.
  34. Ik mag van mijzelf geen fouten maken.
  35. Ik wil al het werk zelf doen en durf het niet aan anderen te vragen of te delegeren.
  36. Ik heb het gevoel geen enkele controle te hebben over de beslissingen die worden genomen.
  37. Het frustreert mij dat Ik mijzelf niet kan ontwikkelen op mijn werk.
  38. Ik voel mij machteloos over mijn carrière.
  39. Ik voel mij hopeloos en/of hulpeloos bij het uitvoeren van mijn werkzaamheden.
  40. Ik voel mij lusteloos en heb de laatste tijd meer negatieve gevoelen.
  41. Ik eet de laatste tijd te veel of juist te weinig.
  42. Ik merk dat ik meer vatbaar ben voor een verkoudheid of griep.
  43. Ik heb de laatste tijd veel stress gerelateerde klachten zoals hoofdpijn. lage-rug, nek of schouderpijn, minder zin in seks, diarree, verstoppingen, maagklachten, huiduitslag, last van koude handen of voeten, problemen met slikken of een droge mond.
  44. Ik meld mij de laatste tijd vaker ziek.
  45. Ik heb de laatste tijd (meer) last van zenuwtrekken of tics.
  46. Ik drink of rook de laatste tijd te veel of gebruik drugs om mij beter te voelen, ook soms op mijn werk.
  47. Ik heb de laatste tijd minder zelfvertrouwen.
  48. Ik ben minder assertief en daadkrachtig dan ik eigenlijk ben.
  49. Het lukt mij maar moeilijk om op gang te komen en ik heb de laatste tijd veel last van uitstelgedrag.
  50. Ik twijfel de laatste tijd meer over de beslissingen die ik moet nemen.

Uitslag van de grote werkstress test

Tel het aantal vragen op die je met JA hebt beantwoord. Iedere vraag die je met JA hebt beantwoord is 1 punt:

  • 0 t/m 5 punten – Je hebt nu weinig last van werkstress maar blijf alert op de signalen.
  • 6 t/m 15 punten – Je hebt aardig wat last stress. Ook op dit niveau kan een langdurige blootstelling aan stress schadelijk zijn. Ga actief op zoek naar manieren om de werkdruk te verminderen en de stress te verlagen. Pas op dat deze niet chronisch gaat worden.
  • 16 t/m 35 punten – Je hebt veel last van stress en zit duidelijk in de gevaren zone. Waarschijnlijk heb je al veel signalen gehad die dit bevestigen. Negeer ze niet en onderneem nu actie.
  • 36 t/m 50 punten – Je hebt overmatig veel last van stress en je gezondheid loopt ernstig gevaar. Je bent hard op weg naar een burn out. Neem onmiddellijk actie om meer rust te pakken, de stress te verlagen en de stress factoren aan te pakken.

Patrick Schriel

Patrick Schriel is Personal Life & Business Coach en eigenaar van Patrick Schriel Coaching & Training, het coaching en trainingsbureau voor organisaties, professionals en particulieren die hun kwaliteiten en talenten optimaal willen benutten.

0 comments… add one

Leave a Comment