Coaching - Training - Teambuilding - DISC Expert

“Persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling voor mensen
en organisaties die investeren in zichzelf!”


Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

Actie: DISC profiel + gratis coachsessie

Omgaan met moeilijke mensen, lastige klanten en vervelende collega’s

Ook zo’n last van arrogante mensen, stille types, mensen die zichzelf graag horen praten of afstandelijke types?

Omgaan met moeilijke mensen, lastige klanten en vervelende collega’s kost veel energie. De communicatie verloopt vaak moeizaam en je gaat deze types dan ook liever uit de weg. Dit artikel biedt hulp.

Moeilijk of lastig gedrag?

Iemand staat ‘s ochtends niet op om jouw bewust een vervelende dag te bezorgen, maar soms kan dat wel zo overkomen. Hoe komt dat?

Herinner je nog de tijd dat je nog geen Engels kon spreken? Engels was toen een moeilijke taal en was lastig om te lezen en te verstaan. Sinds je Engels bent gaan leren werd Engels opeens een stuk makkelijker. Zo is het ook met communicatie. Omgaan met moeilijke mensen, lastige klanten en collega’s wordt een stuk gemakkelijker wanneer je leert spreken in hun taal.

Iedereen is anders

Mensen verschillen van elkaar. Met sommige mensen hebben we direct een klik, met anderen is het alsof we op een verschillende golflengte communiceren. We begrijpen elkaar simpelweg niet, omdat die ander zo anders denkt en doet dan wijzelf.

Het ingewikkelde van communicatie is dat we niet weten wat de ander denkt, voelt of bedoelt. We interpreteren andermans gedrag vanuit ons eigen perspectief met onze eigen behoeften en bedoelingen. Vaak bestempelen we dit dan als lastig of moeilijk gedrag. We vullen in en er ontstaat er ruis en miscommunicatie.

Omgaan met moeilijke mensen, lastige klanten en vervelende collega’s

Omgaan met moeilijke mensen, lastige klanten en vervelende collega’s wordt een stuk makkelijker wanneer je de onderliggende behoefte van de ander beter gaat begrijpen. Je kunt dan gaan afstemmen op de ander en daarmee zal de relatie en communicatie een stuk harmonieuzer zijn.

Belangrijk is dus dat jij actie gaat ondernemen. Wachten tot de ander gaat ‘veranderen’ geeft alleen maar ergernis, en dan vooral bij jezelf, de ander is zich vaak van geen kwaad bewust.

Moeilijke en lastige mensen, hoe ga je met ze om?

Jij hebt last van het moeilijk of lastig gedrag van de ander, het is dus aan jou om hier iets mee te doen. In mijn artikel miscommunicatie voorkomen door effectief te communiceren is hier meer over te lezen. Let overigens ook op het aangeven van jouw eigen grenzen. Iemand kan alleen over jouw grens heengaan als jij dat toelaat. Meer informatie over grenzen aangeven kun je lezen in assertiever worden: grenzen stellen, grenzen aangeven.

Hieronder vind je enkele bekende ‘types’ van moeilijke mensen, lastige klanten en vervelende collega’s met tips hoe je met ze om dient te gaan.

De dominante en arrogante botterik

Geef tegengas! De dominante en arrogante botterik heeft de neiging om de grens op te zoeken en er overheen te gaan als hij geen tegengas krijgt. Hij wil winnen en vindt het prettig om met andere te kunnen sparren, liefst op gelijk niveau.

Dit is wat hij zelf zou zeggen:

  • Klets niet over me en schaad mijn vertrouwen niet.
  • Vat mijn assertiviteit niet op als een persoonlijke aanval.
  • Accepteer dat ik snel boos word en bedenk dat dit ook zo weer over is (vergeven en vergeten).
  • Kom voor jezelf op.
  • Toon je zelfvertrouwen en wees sterk en direct.
  • Draai er niet omheen.

De interactieve en praatgrage optimist

De interactieve en praatgrage optimist laat graag van zich horen. Luisteren is niet zijn sterkste punt. Hij gebruik veel woorden om zijn verhaal kracht bij te zetten maar vergeet nogal de samenhang van zijn verhaal. Pak dus zelf ook het woord anders zal hij door blijven praten.

Dit is wat hij zelf zou zeggen:

  • Geef me vriendschap, genegenheid en laat me vrij.
  • Entertain me met stimulerende verhalen en gezelligheid.
  • Waardeer mijn wilde fantasie en luister naar mijn anekdotes.
  • Probeer me niet te veranderen, accepteer me.
  • Wees zelfstandig en maak je niet afhankelijk van mij.
  • Laat me m’n gang gaan als ik dat wil.

De stabiele en behoedzame twijfelaar

De stabiele en behoedzame twijfelaar verstopt zich liever dan dat hij het middelpunt van de belangstelling zoekt. Voor zijn eigen mening uitkomen is niet zijn sterkste punt en hij kan dan ook wat onzeker overkomen.

Dit is wat hij zelf zou zeggen:

  • Benader me voorzichtig en aardig, ik hou niet van verrassingen.
  • Maak geen misbruik van mijn goedaardigheid.
  • Laat me uitpraten, ook als het niet zinnig in jouw oren klinkt.
  • Gun me de tijd m’n projecten af te maken en m’n besluiten te nemen (als je me opjaagt doe dat dan met een vriendelijk duwtje).
  • Laat zien dat je me aardig vindt.
  • Laat zien dat je waardeert wat ik doe en zeg.

De consciëntieuze en afstandelijke perfectionist

De consciëntieuze en afstandelijke perfectionist houdt van privacy en neemt pas genoegen met een 10. Kwaliteit staat dus hoog in het vaandel en dat kan lastig zijn voor mensen die meer op kwantiteit sturen. Hij heeft behoefte aan veel informatie zodat hij een analyse van de situatie kan maken. Zinnen als ‘Geloof mij nu maar’ werken vaak averechts. Je zult merken dat wanneer je hem meer informatie geeft de samenwerking/relatie veel beter zal gaan.

Dit is wat hij zelf zou zeggen:

  • Gun me de tijd om alleen te zijn en mijn gedachten te analyseren.
  • Spreek eerlijk en oprecht met me.
  • Onthoud dat ik alleen afstandelijk en onaangenaam overkom omdat ik niet overhaast wil worden.
  • Maak er geen grapjes omheen, ik neem je dan niet meer serieus.
  • Als ik geïrriteerd raak, is het omdat ik mezelf niet kan uiten.
  • Onthoud dat ik een hekel heb aan recepties en luidruchtige mensen.
  • Laat me mijn privacy.

Meer weten over hoe om te gaan met moeilijke mensen, lastige klanten en vervelende collega’s?

Wil je meer weten over hoe je beter kunt omgaan met moeilijke mensen, lastige klanten en vervelende collega’s? Lees dan ook de onderstaande artikelen op mijn site, of maak een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek om de mogelijkheden voor coaching en training te bespreken:

 

Patrick Schriel

Patrick Schriel is teamcoach, facilitator, communicatietrainer en DISC expert. Hij helpt zijn cliënten met het behalen van resultaten op het gebied van persoonlijk leiderschap, samenwerken, het faciliteren van teamprocessen, effectieve communicatie, assertiviteit en zelfvertrouwen.

10 comments… add one
  • Stephanie Oct 8, 2013, 7:39 pm

    Interessante profielen schets je. Wat ik zelf ook heb gemerkt is dat er vooral veel onbegrip bestaat tussen meer introverte types en extraverte types. De introvert vindt de extravert maar luidruchtig en de extravert kan geen hoogte krijgen van de introvert. Zonde, want ze kunnen elkaar juist helpen. Zeker op de werkvloer is dat belangrijk. Goede boekentip om hier meer inzicht in te krijgen is het boek: Stil van Susan Cain.

  • patrick Oct 9, 2013, 8:31 pm

    Beste Stephanie,

    Dank je voor je bericht. De types uit het artikel zijn gebaseerd op DISC. Introvert/extravert is hier een onderdeel van naast taak-/mensgericht. Ook dank voor de boekentip. Ik had Stil al gelezen en het boek staat inmiddels op mij aanbevolen boekenlijst. Ik beveel het regelmatig aan tijdens trainingen of coachsessies!

    Mvg, Patrick

Leave a Comment