Deze site maakt gebruik van cookies.
Zelfvertrouwen vergroten en assertiever zijn

Zelfvertrouwen vergroten, assertiviteit en assertiever zijn

by patrick on May 20, 2012

In mijn coachpraktijk zie ik vaak dat een gebrek aan zelfvertrouwen samengaat met een gebrek aan assertiviteit. De onzekerheid die hieruit voort komt zorgt ervoor dat mensen minder makkelijk voor zichzelf kunnen opkomen. En dat is jammer want met meer zelfvertrouwen is het makkelijker om assertiever te zijn.

Welke overtuigingen heb je over jezelf?

Samen met collega Ferrie Damhuis geef ik de zelfvertrouwen en assertiviteitstraining. Hierin gebruiken we tijdens de introductie altijd de volgende quote: “Als je denkt dat je iets niet kunt, dan klopt dat. Denk je dat je het wel kunt, dan klopt het ook.” Cruciaal hierbij is om te ontdekken welke overtuigingen je over jezelf hebt.

Misschien ben je nog niet bewust van jouw overtuigingen en welke invloed ze hebben op jouw leven. Hoeveel zelfvertrouwen je hebt, en jouw assertiviteit, is namelijk een direct resultaat van de, vaak onbewuste, overtuigingen die je over jezelf hebt en de wereld om je heen. Overtuigingen filteren je oordeel en het beeld dat je van jezelf hebt. Vaak zijn dit belemmerende overtuigingen zoals “ik ben niet goed genoeg”, “mijn mening doet er toch niet toe”, of “zo ben ik nou eenmaal.”

Maar wat als je deze overtuigingen zou kunnen veranderen? Hoe zou jouw leven er dan uit komen te zien?

Zelfvertrouwen vergroten

Je zelfvertrouwen vergroten is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk als het lijkt. Het begint bij het willen veranderen en het besluit om je leven in eigen handen te nemen. Hier is overigens best wel wat moed voor nodig. Je zult buiten je comfort zone moeten treden.

Door de belemmerende overtuigingen, en angsten, die je over jezelf hebt te identificeren kun je ze vervolgens vervangen door overtuigingen die werken. Ik gebruik hier vaak meerdere methodes voor die elkaar versterken.

Assertiviteit en assertiever zijn

Assertiviteit is opkomen voor jezelf zonder de ander te kwetsen. Assertiviteit heeft dan ook alles te maken met je eigen plek mogen innemen en geloven dat je net zoveel waard bent als een ander. Pas als aan deze voorwaarden voldaan zijn, dan kun je assertiever zijn.

Assertief zijn is ook grenzen kunnen stellen. Grenzen stellen doe je namelijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander. Door duidelijke grenzen te stellen weet een ander precies waar hij aan toe is.

Nee leren zeggen

Als je meer controle wilt over je leven is nee leren zeggen essentieel. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Je kunt niet ja zeggen tegen ieder verzoek dat je krijgt. Doe je dit wel dan heb je meer dingen op je bord dan je aan kunt en vroeg of laat betaal je hier de prijs voor.

Oefening Nee leren zeggen

Nee leren zeggen is gemakkelijker dan je denkt. Ook als je gewent bent om dit nooit te doen. Dit is de oefeningen:

  • Iedere dag zeg je bewust Nee tegen één of meerdere verzoeken die je krijgt. Dit zijn verzoeken waar je vroegen gedachteloos Ja tegen zou zeggen. Doe dit wanneer je het niet wilt doen of het verzoek niet goed voelt.
  • In het begin voelt dit vreemd aan omdat je niet gewend bent om Nee te zeggen. Hoe vol en je zult zien dat het makkelijker zal gaan.

Ik geeft deze oefening vaak mee aan mijn cliënten. Ik kan je garanderen dat je verbaast zult zijn reacties die je krijgt. Mensen zullen je als een sterker persoon ervaren en je meer respecteren voor je beslissing die je neemt. Een Ja heeft namelijk veel meer waarde als er ook een Nee tegenover staat.

Meer informatie nodig over zelfvertrouwen en assertiviteit?

Wil je meer informatie over zelfvertrouwen en assertiviteit? Lees dan ook de onderstaande artikelen op mijn site:


Life Coach, Personal Coaching & Training - Patrick Schriel

Patrick Schriel is Personal & Executive Life Coach voor organisaties, professionals en particulieren die hun kwaliteiten en talenten optimaal willen benutten. Maak nu een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek: Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

Previous post:

Next post: