Coaching - Training - Teambuilding - DISC Expert

“Persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling voor mensen
en organisaties die investeren in zichzelf!”


Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

Actie: DISC profiel + gratis coachsessie

De coach als klankbord en luisterend oor

Wat is de primaire taak van een coach? Is de coach vooral een klankbord en luisterend oor of is er meer?

Willen helpen

Als coach help ik graag. Of het nu gaat om een conflict met of tussen collega’s, een loopbaanvraag, zelfvertrouwen of assertiviteit, een teamtraining, of iemand die een midlifecrisis heeft. Het maakt niet uit, als coach wil ik mensen zodanig helpen en begeleiden zodat ze na een coachtraject of training weer weten wat hun kwaliteiten en talenten zijn, wat hun natuurlijke kracht is, en waar het in hun leven echt om gaat.

Ik leg de lat dus hoog, voor mijzelf, maar vooral ook voor mijn cliënten. Misschien zelf té hoog want sommige cliënten vinden een klankbord en een luisterend oor ook al voldoende. Het risico bestaat dat ik dan té veel wil helpen, té veel wil doen, en dus niet meer effectief ben omdat sommige cliënten alleen maar gehoord willen worden, zonder direct een inzicht of oplossing voor hun probleem te willen krijgen.

Gehoord willen worden en aandacht geven

Gehoord willen worden is een menselijke behoefte. Wanneer iemand de tijd voor ons neemt om echt te luisteren, voelen we ons gehoord en bevestigt in ons bestaan. Je kunt mensen dus geen mooier cadeau doen dan door ze aandacht te geven en oprecht naar ze te luisteren.

Aandacht geven en kunnen luisteren behoren tot de basisvaardigheden van iedere goede coach. In mijn artikel eigenschappen en kwaliteiten van een goede coach gaf ik al aan dat het vertellen van iemand verhaal soms al voldoende is om een verandering in gang te zetten. Wanneer mensen praten, praten ze niet alleen maar ordenen ze hun gedachten tegelijkertijd. Een coach die zelf alleen maar aan het woord is belemmert dit proces.

De coach als klankbord en luisterend oor

Veel coaches, ook ik, hebben flink geïnvesteerd in hun eigen ontwikkeling als coach. Je word niet zomaar coach, hier gaat vaak eerst een leven lang aan ervaring aan vooraf. En naast de basis van een goede coachopleiding lees ik dan ook boeken, spreek regelmatig collega coaches en bezoek workshops en andere aanvullende trainingen om steeds beter te worden in het vak.

Maar is dit allemaal wel nodig? Er gebeurt vaak al heel veel bij mijn cliënten als ik alleen maar luister. Soms staan de geleerde technieken dit proces zelfs in de weg. Bijvoorbeeld als je als coach teveel in één sessie wil doen. Het is heel erg menselijk om te willen laten zien wat je allemaal wel kunt. Als coach bestaat dan het risico dat je alleen maar een show van technieken en methodes aan het geven bent en de cliënt uit het oog verliest. Zeker zo vlak na mijn coachopleiding ben ik nog wel eens in deze valkuil beland.

Het resultaat van coaching

Coachen gaat natuurlijk om het resultaat en alleen de cliënt kan dit bepalen. Maar wie doet nu wat? Hier is mijn ervaring: 70% van het resultaat van een coachsessie doet de cliënt zelf, wanneer ik als coach luistert, aandacht geeft en dien als klankbord en luisterend oor. Dit lijkt makkelijk maar vergis je niet, het is vaak moeilijker dan het lijkt om niet te oordelen of advies te geven. 30% komt door mijn andere kwaliteiten als coach: de geleerde technieken en methodes.

Als coach kun je dus maar beter je mond houden. Niet jij maar de cliënt moet het werk doen. Die dokter Rossi uit Gooische Vrouwen was zo gek nog niet.

Patrick Schriel

Patrick Schriel is teamcoach, facilitator, communicatietrainer en DISC expert. Hij helpt zijn cliënten met het behalen van resultaten op het gebied van persoonlijk leiderschap, samenwerken, het faciliteren van teamprocessen, effectieve communicatie, assertiviteit en zelfvertrouwen.

0 comments… add one

Leave a Comment