Deze site maakt gebruik van cookies.
Klantvriendelijkheid verbeteren is aandacht geven

Klantvriendelijkheid verbeteren is aandacht geven

by patrick on September 26, 2011

Vorige week was ik aanwezig op de jaarlijkse conferentie van de NOBCO (Nederlandse orde van beroepscoaches). Het was leuk om diverse workshops bij te wonen en bekende en onbekende collega coaches te ontmoeten.

Het was ook de dag dat ik voor het eerst gestoken werd door een wesp. Au, dat is nog eens een manier om aandacht te vragen.

Aandacht

Maar wat mij het meest opviel waren de medewerkers van een stand van een bekende landelijke boekhandel. Tijdens de pauzes stonden ze hun boeken te verkopen, maar tijdens de workshops zaten ze zelf een boek te lezen, ook als er geïnteresseerden bij hun stand stonden.

Klantvriendelijkheid en aandacht geven

Ik was die dag van plan een boek te kopen, maar doordat ze meer aandacht hadden voor hun boek dan voor mij, besloot ik dit toch maar niet te doen. Ik vond het niet klantvriendelijk, jammer. Er waren nog meer mensen die hier zo over dachten. Eigenlijk was het best hilarisch om te zien. Hoeveel boeken hadden ze die dag wel niet kunnen verkopen als ze hun klanten meer aandacht hadden gegeven dan het boek dat ze zelf zaten te lezen?

Dit lijkt misschien een incident, maar is het niet. Iedere dag lopen ondernemers inkomsten mis doordat hun medewerkers, of misschien wel zij zelf, niet de aandacht aan hun klanten geven die nodig is. Klanten willen serieus genomen worden en aandacht krijgen. Klantvriendelijkheid is aandacht geven aan je klanten.

Aandacht, begrepen en serieus genomen worden is een menselijke behoefte. We kunnen niet zonder. Zonder aandacht lopen relaties (zakelijk en privé) stroef of houden op te bestaan.

Hoe zou jij behandelt willen worden?

Klantvriendelijkheid is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Er is één basisregel: Zoals je zelf behandelt wilt worden, zo behandel je ook je klanten. Wil je de klantvriendelijkheid verbeteren? Geef dan je klanten de aandacht die ze verdienen.

Helaas gaat het hier maar al te vaak fout. We kennen allemaal wel een voorbeeld, net zoals hierboven, van waarin we zelf een slechte ervaring hebben gehad in een winkel of aan de telefoon. Je krijgt geen aandacht, wordt niet serieus genomen, er wordt niet naar je geluisterd of je wordt gewoonweg afgeblaft. Erg vervelend en onnodig. Aandacht geven, een glimlach en een luisterend oor doen vaak al wonderen.

Oprechte aandacht geven is congruent zijn

Je lichaamshouding is ook belangrijk. Wanneer we met andere communiceren doen we dit niet alleen via woorden. We doen dit met ons hele lichaam. Intonatie, en lichaamshouding zijn misschien nog wel belangrijker dan de woorden die we spreken.

Je kunt wel vriendelijk tegen je klanten doen, maar als je het niet meent is dit via lichaamstaal af te lezen in je gezicht en houding. Dan blijft het een trucje. Wanneer je het wel meent heet dit congruent zijn. Denken, doen en handelen komen dan met elkaar overeen.

Wanneer je niet congruent bent vangen klanten deze signalen onherroepelijk op, vaak als een soort onderbuik gevoel dat er iets niet helemaal klopt.

Klantvriendelijkheid verbeteren is aandacht geven

Klanten vinden een goede relatie vaak belangrijker dan de prijs die ze voor een product of service betalen. Klantvriendelijkheid verbeteren begin met de aandacht voor je klanten. Je zult zien dat oprechte aandacht wonderen doet.


Life Coach, Personal Coaching & Training - Patrick Schriel

Patrick Schriel is Personal & Executive Life Coach voor organisaties, professionals en particulieren die hun kwaliteiten en talenten optimaal willen benutten. Maak nu een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek: Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

{ 1 comment… read it below or add one }

Eva | Klantvriendelijk December 12, 2011 at 10:00 am

Klantvriedelijk maakt je werk lichter en geeft je meer plezier in het werk. Als je klantvriendelijk dan nog verbetert in klantgerichtheid, wordt werken een feest.

Leave a Comment

{ 3 trackbacks }

Previous post:

Next post: