Coaching - Training - Teambuilding - DISC Expert

“Persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling voor mensen
en organisaties die investeren in zichzelf!”


Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

Actie: DISC profiel + gratis coachsessie

Coachen van medewerkers door een professionele coach

Als werkgever of HR manager is het vaak moeilijk kiezen tussen de vele coaches die er zijn. Ten eerste zijn er nogal wat mensen die zich coach noemen en ten tweede zijn er veel verschillende soorten coaches. Het vinden van de juiste coach lijkt soms op zoeken naar een speld in een hooiberg.

Coachen van medewerkers, wanneer?

Dat coachen uw onderneming geld kan besparen hoef ik u waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Juist in deze tijd kan coachen hét verschil maken. Denk hierbij aan de volgende zaken:

  • Hoe haal ik het beste uit mijzelf en mijn medewerkers?
  • Ontwikkelen van loopbaan en talenten
  • Bij vastlopen of het verbeteren van de balans tussen werk en privé
  • Terugdringen van ziekteverzuim en burn-out preventie
  • Omgaan met conflicten en verbeteren van communicatie met anderen
  • Verhoging van assertiviteit en creëren van meer zelfvertrouwen
  • Authenticiteit, zingeving, passie en visie
  • Outplacement

Na een coachingstraject zitten cliënten doorgaans beter in hun vel, is er minder ziekteverzuim, hebben minder blokkerende overtuigingen, hebben meer zelfvertrouwen en zijn 20% effectiever en productiever.

Welke coach?

Misschien dat ik nu een aantal van mijn collega’s tegen mij in het harnas jaag, maar het belangrijkste bij het selecteren van de juiste coach is de click. De click met de opdrachtgever en nog belangrijker de click met de uiteindelijke cliënt, de coachee. Al heeft de coach een studie van 8 jaar achter de rug, of 1001 verschillende “tools” in zijn rugzak, zonder een juiste click zal er van effectief coachen weinig terecht komen. Kies dus een coach waar u wat mee heeft en laat u niet te veel leiden door moeilijke termen, tools en kwalificaties.

Tip: Laat de uiteindelijke keuze van de coach over aan degene die gecoacht gaat worden. Dit zorgt voor vertrouwen.

Wat wel aan te raden is om te vragen naar lidmaatschap van een beroepsvereniging zoals de NOBCO (Nederlandse Orde van Beroepscoaches). Vaak zijn leden van een beroepsvereniging aan diverse kwaliteitseisen gebonden wat de kwaliteit weer ten goede komt.

De coach is gevonden, en dan?

Om het simpel te houden zijn er twee soorten medewerkers om te coachen: zij die willen en zij die niet gecoacht willen worden. Mensen die gecoacht willen worden zijn het makkelijkst te begeleiden. Ze weten (vaak) wat ze willen en zien de coach als een middel en een manier om dit doel te bereiken. Ze zien de coach dan ook als een sparring partner. De coach en coachee kunnen dan al hun energie steken in het coachingsproces.

Medewerkers die niet gecoacht willen worden, om wat voor reden dan ook zijn wat moeilijker te overtuigen. De coach zal eerst het vertrouwen van zijn cliënt moeten winnen alvorens tot coachen te kunnen overgaan. De cliënt is misschien wel overtuigd dat het probleem helemaal niet aan hem ligt, dus waarom zou hij dan gecoacht moeten worden? Dit is overigens een interessant gegeven. Misschien bent u wel overtuigd dat het probleem alleen maar bij uw medewerker ligt. Weet u zeker dat u hier geen onderdeel van bent?

Vaak zijn er enkele sessies voor nodig om de vertrouwensrelatie op te bouwen. Belangrijk hierbij is om niet te forceren. De relatie tussen coach en coachee is het allerbelangrijkst.

Soms is de medewerker niet te overtuigen van het nut van een coach. In dit geval is het beter om het coachingstraject op tijd af te breken. Een goede coach zal aangeven wanneer hij weinig meer voor zijn cliënt kan betekenen.

Hoe lang coachen?

Het is moeilijk in te schatten hoe lang een coachingstraject moet duren. Dit hangt af van de “coachingsvraag” en degene die gecoacht gaat worden. Een gemiddeld coachingstraject duurt 6 tot 12 sessies. Maak hierover van te voren duidelijke afspraken met de coach en uw medewerker(s).

Vaak willen HR managers of werkgevers inzicht in de voortgang van het coachtraject. De meeste coaches zijn hier erg terughoudend in omdat dit de vertrouwensrelatie met de coachee kan beschadigen. Vaak is het beter de coachee verslag te laten doen van de coachsessies. Maak hierover, van te voren, goede afspraken.

Patrick Schriel

Patrick Schriel is teamcoach, facilitator, communicatietrainer en DISC expert. Hij helpt zijn cliënten met het behalen van resultaten op het gebied van persoonlijk leiderschap, samenwerken, het faciliteren van teamprocessen, effectieve communicatie, assertiviteit en zelfvertrouwen.

0 comments… add one

Leave a Comment