Coaching - Training - Teambuilding - DISC Expert

“Persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling voor mensen
en organisaties die investeren in zichzelf!”


Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Bel: 06-10327366 of neem contact op per e-mail.

Actie: DISC profiel + gratis coachsessie

Stop met klagen en wees dankbaar voor alles wat je hebt

Nederlanders klagen over bijna alles. De regering en de belasting, het weer, onze partner of onze baas. Het maakt niet uit, als we ergens mee zitten leggen we de schuld buiten onszelf en klagen er graag over. Klagen lijkt wel in ons bloed te zitten. We klagen zo veel dat we vaak niet doorhebben hoe goed we het hebben, en hoe dankbaar we mogen zijn voor alles wat we hebben en om in dit deel van de wereld te mogen wonen.

In mijn artikel neem verantwoordelijkheid en stop met anderen de schuld te geven schreef ik dat één van de grootste stappen die je kunt nemen in je eigen ontwikkeling is om uit de slachtofferrol te stappen. Wanneer je stopt met anderen de schuld te geven voor alles wat jou en je dierbaren overkomt, je verantwoording neemt over je eigen geluk en leven. Wat is dan de volgende stap? Ik denk dat dit met dankbaarheid te maken heeft. Dankbaar zijn voor alles wat je hebt en voor het leven zelf.

Stop met klagen

Wanneer je stopt met klagen ben je in een betere positie om dankbaar te zijn. Denk er eens over na en denk aan alle dingen in je leven die het waard zijn om dankbaar voor te zijn: de lessen uit het verleden, je successen, alle goede herinneringen, misschien ook wel de slechte, de vrienden en familie die je hebt en natuurlijk het leven zelf (in leven zijn is iets om erg dankbaar voor te zijn). Er zijn vele zaken waar je dankbaar voor kunt zijn: je moet ze alleen wel willen zien.

Wat is jouw focus en waar gaat jouw energie naar toe?

In een ander artikel gebruik de kracht van positief denken om je leven te veranderen heb ik verteld dat als je meer gaat focussen op de positieve dingen in het leven, dit uiteindelijk je onderbewuste programmeert naar een positievere houding. Het is eigenlijk hetzelfde met dankbaarheid. Wanneer je dankbaar bent voor alles wat je hebt, en dus niet de nadruk legt op dat wat je niet hebt, zul je meer dingen zien en meemaken om dankbaar voor te zijn.

Sommige mensen klagen maar door over alles wat niet goed is in hun leven. Wat denk je dat er zal gebeuren, waar denk je dat hun focus en energie naar toe gaat? Hoe denk je dat ze de wereld om hun heen zien en ervaren?

Mijn ervaring is dat je letterlijk je energie verspilt als je klaagt. Ik heb het ook een tijdje gedaan en ik kan je vertellen dat het niet werk, niets zal veranderen. Gebruik daarom je energie en aandacht voor positieve actie. Ben je het niet eens met je huidige situatie, verleg je focus en verander het in iets beters.

En nog iets anders: Als je aandacht alleen naar de toekomst gaat, hopende dat je situatie zal verbeteren zonder hiervoor de nodige stappen te nemen, leef je niet nu maar in een sprookje. Je zult altijd vooruit blijven kijken naar de volgende vakantie, het volgende loonstrookje, een nieuwe baan, of wanneer de kinderen het huis uit zijn, misschien wel naar je pensionering. Je mist hierdoor een hoop van wat er zich nu afspeelt. Voordat je het weet is je leven voorbij zonder ooit echt tevreden te zijn geweest.

Dankbaar zijn

Dankbaar zijn kost weinig moeite. Wees er bewust van hoe je de wereld om je heen ziet en stap uit de slachtofferrol. Betrap jezelf er iedere keer op wanneer je over iets klaagt. Vraag jezelf dan af: Wat zorgt ervoor dat ik hierover klaag? Verspil ik hier mijn energie aan of kan ik daadwerkelijk wat aan de situatie veranderen? Je zult zien dat dingen beter gaan lopen wanneer je actie neemt vanuit een positieve houding. Start met dankbaar zijn voor de kleine dingen in het leven en bouw het daarvandaan uit.

Patrick Schriel

Patrick Schriel is teamcoach, facilitator, communicatietrainer en DISC expert. Hij helpt zijn cliënten met het behalen van resultaten op het gebied van persoonlijk leiderschap, samenwerken, het faciliteren van teamprocessen, effectieve communicatie, assertiviteit en zelfvertrouwen.

1 comment… add one

Leave a Comment